De virtuele vakantie; je zou bijna thuisblijven /reageer

De virtuele vakantie; je zou bijna thuisblijven

Toeristen en cultuurliefhebbers oriënteren zich via internet, delen hun ervaringen en verwachten steeds vaker rijke digitale belevingen op locatie. Of halen ze toch liever een folder bij de VVV? Dit spanningsveld was het onderwerp van de E-tourism inspiratiedag op 30 maart in Pakhuis de Zwijger.

De wereld wordt kleiner. Tien jaar geleden ontving ik vakantiekaartjes via de post. Op reis waren er internetcafés waar mensen sporadisch op zoek gingen naar een hotel en via Hotmail e-mail verzonden. Een mobiele telefoon was om mee te bellen en SMS’en. Zoals in zoveel andere industrieën is er veel veranderd door de komst van nieuwe technologieën en de toepassingen hiervan.

It’s a small world

Onze reis begint nu op Wikipedia, Google, Tripadvisor, CouchSurfing of een van de vele reissites. De communicatie met het thuisfront verloopt via statusupdates, waarbenjij.nu en mobiele e-mail. Op locatie zijn digitale routes en Augmented Reality toepassingen beschikbaar op onze telefoons. We maken vrienden jaloers door foto’s te delen op Facebook en vragen om sympathie door te klagen over onze hoge telefoonrekening (roaming is nog altijd erg duur!).

Tijdens het evenement werd duidelijk dat er heel veel gebeurt op het gebied van e-tourism, maar ook dat er nog veel gedaan en bedacht moet worden. Zoals Peter Hinssen (auteur van The New Normal) zou zeggen: We zijn pas halverwege. In dit artikel zal ik een overzicht geven van (een aantal) van de sessies en presentaties die tijdens de E-tourism Inspiratiedag zijn gegeven. Via SlideShare is het mogelijk om zelf de presentaties te bekijken.

Simone Brummelhuis – Wisdom of the crowds

Beoordelingen en recensies van bezoekers kunnen een hotel, restaurant of museum maken of breken. Als oprichtster van Iens.nl weet Simone Brummelhuis als geen ander wat de kracht van dit soort User Generated Content is. Maar hoe krijg je mensen zover om iets bij te dragen aan jouw website?

Daarvoor is een goede strategie nodig. Net als in de ‘offline’ wereld moet je een plan hebben voordat je start met Social Media. Brummelhuis benadrukt dat Social Media vaak foutief als gratis wordt gezien. Dat is het echter niet. Het kost bijzonder veel tijd en energie. Alleen met een goede strategie haal je die investering eruit.

Bij de start van Iens heeft Brummelhuis eerst gezocht naar creators en critics. Dit waren, in het geval van Iens, mensen die al actief waren met het schrijven van recensies over restaurantbezoeken. Dit worden vervolgens de mensen waarmee je aan je netwerk bouwt. Lang niet iedereen is een creator of critic, de meeste mensen kijken liever. Zo bestaat Iens uit: 1 Iens team, 60 creators, 80.000 critics en 4 miljoen toeschouwers.

Naast een eigen website is Iens ook te vinden op andere ‘kanalen’ zoals NRC.Next en Facebook. Brummelhuis benadrukt dat je jezelf altijd moet afvragen waarom je iets gaat doen. Alleen zo kan je vervolgens meten of je inspanningen resultaat hebben opgeleverd.

Hein Wils – Stedelijk Museum

Hein Wils vertelt trots dat hij wereldwijd waarschijnlijk de enige cultuurprofessional is die zich full-time met Augemented Reality (AR) mag bezighouden. Dit komt omdat het Stedelijk Museum het al geruime tijd zonder haar gebouw moet stellen. Als Project Manager AR bij het Stedelijk heeft Wils een nieuwe dimensie gegeven aan het begrip ‘Kunst in de openbare ruimte’. Zo zweven er diverse digitale kunstwerken rond op het Museumplein in Amsterdam, maar werd er bijvoorbeeld ook met Lowlands samengewerkt.

Wils geeft aan dat de hoge kosten van mobiel internet in het buitenland nog wel een obstakel vormen voor gebruik van deze toepassingen door toeristen. De penetratie van toestellen waarop AR ervaren kan worden is echter geen beperking meer. AR is volgens Wils bij uitstek een ervaring die gedeeld kan worden. Zo kan een gezin bijvoorbeeld samen gebruik maken van één toestel om iets te bekijken of ervaren.

Jake Barton – Official Visitors Centre New York

Via video conferencing werd contact gezocht met Jake Barton van The Official NYC Visitors Centre. In deze ‘VVV van de toekomst’ verkrijgen bezoekers informatie via grote interactieve displays op tafels. De interface van deze tafels wordt wereldwijd geroemd. Bezoekers stellen op een tafel een eigen route samen met zelf geselecteerde hoogtepunten van NYC. Deze informatie wordt vervolgens gemaild, geprint of op een gigantisch scherm in het bezoekerscentrum bekeken.

Barton gaf aan dat de medewerkers van het bezoekerscentrum niet overbodig zijn geworden, maar juist een belangrijke rol spelen bij het uitleggen van de technologie. Daarnaast heeft een groot deel van de bezoekers toch een sterke behoefte aan een geprinte versie van hun route.

Museum app

Een greep uit de overige presentaties:
- Tommy Sollén vertelde hoe 25.000 leden een bijdrage leverden aan de community Visit Sweden (de officiële website over toerisme in Zweden)
- Ronald Lenz van 7scenes vertelde over de overweldigende belangstelling voor hun Museum App die binnenkort in Amsterdam wordt gelanceerd
- Sophie Leferink liet videokunst zien uit de collectie van haar organisatie: The One Minutes
- David van Zeggeren vertelde over de mobiele IJdijken route die Sparked maakt voor het platform Oneindig Noord-Holland (disclaimer: De auteur van dit artikel werkt bij Sparked)

Gedurende de dag werd duidelijk hoeveel verschillende initiatieven en mogelijkheden er zijn. Aan het einde van de dag gaf het merendeel van de bezoekers dan ook aan behoefte te hebben aan een goede strategie. Het landschap van e-tourism verandert namelijk snel en niet iedereen heeft de ruimte om te blijven experimenteren.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Tom Rovers

Tom Rovers is Consultant bij Sparked. Hier helpt hij organisaties met het verbeteren van online communicatie en samenwerking. Daarnaast leert en inspireert hij kinderen over ondernemerschap met zijn bedrijf Tom en Thomas.