De weg naar duurzaamheid /reageer

De weg naar duurzaamheid
  • door: Redactie Sync
    over: Uncategorized
    op: 23 oktober 2014
  • In Krommenie is het eerste fietspad ter wereld dat zonne-energie opwekt in gebruik genomen

  • Het doel is om het wegennet te gaan gebruiken als bron voor groene stroom

In Krommenie (Noord-Holland) is het eerste fietspad ter wereld dat zonne-energie opwekt in gebruik genomen. Het fietspad, genaamd SolaRoad, is 100 meter lang en produceert stroom voor wegverlichting, verkeersinstallaties en huishoudens. Het geavanceerde wegdek zet zonlicht om in elektriciteit, zoals bij een zonnepaneel. Het uiteindelijke doel is om het wegennet te gaan gebruiken als bron voor groene stroom. De testperiode loopt drie jaar.

Werking

De SolaRoad werkt hetzelfde als een zonnepaneel. Er zijn in één rijrichting zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer een centimeter dik. De laag die eroverheen zit laat zonlicht door en is stroef en sterk genoeg voor gebruik door het verkeer. Onder deze laag zijn kristallijn silicium zonnecellen geplaatst die het zonlicht omzetten in elektriciteit. De toplaag op het fietspad is vuilafstotend, zodat er genoeg zonne-energie opgevangen kan worden. De stroeve toplaag maakt het voor fietsers veilig om op het fietspad te fietsen.

Voordeel

Het grote voordeel van de SolaRoad is dat deze zichzelf kan terugverdienen. De elektriciteit die de weg opwekt kan verkocht worden, en de opbrengsten hiervan kunnen aanleg- en onderhoudskosten dekken. Ook zou het onderhoud van het wegennetwerk een stuk gemakkelijker kunnen zijn. Zo hoeven er geen hele delen asfalt vervangen te worden, maar kan worden volstaan met het vervangen van een element.

Toekomstperspectief

Het uiteindelijke doel is om een wegennet aan te leggen dat ook energie opwekt. De opgewekte energie kan dan weer teruggeleid worden naar elektrische auto’s die op het wegdek rijden. In de Verenigde Staten is eerder al twee miljoen dollar opgehaald met crowdfunding voor een soortgelijk project. Ook de Amerikaanse overheid lijkt overtuigd te zijn van de toekomst van de elektrische weg. Bij dit project zijn wetenschappers van plan om op het al bestaande asfalt zonnecellen te plaatsen. Als in de Verenigde Staten alle wegen met zonnecellen bedekt worden, dan zouden deze gezamenlijk drie maal zoveel energie opleveren als de Amerikanen verbruiken. Volgens critici is het nadeel wel dat de zonne-energiewegen nog niet getest zijn op het effect van bandensporen. Ook is nog onduidelijk wat de invloed gaat zijn van veel dagelijks verkeer en zwaarder verkeer, zoals vrachtwagens en bussen.

Zuid-Korea

Niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Zuid-Korea zijn ze druk bezig met elektrische wegen. Vorig jaar namen ze daar al de eerste weg in gebruik waarop auto’s rijden op elektriciteit uit het wegdek. Het netwerk bestaat uit speciale wegen, waarin elektrische kabels verwerkt zijn. Deze kabels verplaatsen draadloos elektriciteit naar het voertuig. Het grote voordeel aan elektrische wegen is dat er maar een kleine accu in een voertuig aanwezig hoeft te zijn. Hierdoor neemt het gewicht van een voertuig af en hierdoor ook het energieverbruik. Ook hoeven voertuigen hierdoor niet meer stil te staan om opgeladen te worden.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.