De wetenschappelijke kant van online games /reageer

De wetenschappelijke kant van online games

Om onderzoek te kunnen doen naar de communities waar gamers deel van uitmaken en de processen binnen die groepen, moet je als wetenschapper wel lid worden van zo’n community, vond Karin Wenz. De gemiddelde gamer speelt wekelijks 22 uur online en is 29 jaar oud.

Wenz is universitair docent en onderzoeker aan de faculteit Cultuur en Maatschappijwetenschappen in Maastricht. Ze speelt nu zo’n drie avonden per week. Begonnen met Ragnarok Online, waar ze na een ‘uitstapje’ naar World of Warcraft tegenwoordig weer bij is teruggekeerd.

Dagelijks leven

“De sociale processen uit het dagelijks leven komen terug in online communities”

“Ik onderzoek hoe communities ontstaan en wat erbinnen gebeurt. De sociale processen uit het dagelijks leven komen er terug. Denk aan het sluiten van vriendschap, het uitnodigen van mensen om lid van jouw groepje te worden, het samenwerken om resultaat te behalen.
Ook ben ik geïnteresseerd in de producten die ontwikkeld worden om dichter bij elkaar te komen. Zo zijn er forums, waar ook over andere zaken dan het spel met elkaar gepraat wordt. Er zijn ontmoetingen tussen gamers, omdat men benieuwd raakt naar de persoon achter een gamekarakter. Online-vrienden worden echte vrienden. Ik beoefen dus virtuele etnografie. Heel interessant.”

Game Art

Bovendien worden kunstenaars, vaak zelf gamers, geïnspireerd door het spel. Ze maken Game Art, een kunstvorm gebaseerd op computerspelen.
Shooter-games, waarbij de speler tegenstanders uit dient te schakelen, inspireren kunstenaars tot het maken van een pacifistische variant, of een zeer esthetische.

De Game Art heeft de speciale interesse van Karin Wenz. “Het is tien jaar geleden ontstaan en toen eigenlijk geëxplodeerd. Ik onderzoek bijvoorbeeld in hoeverre er historische lijnen te trekken zijn van de avant-gardekunst en -literatuur naar de nieuwe vormen van tegenwoordig. Welke esthetische vormen zijn, wat is nieuw en hoe verhouden ze zich tot andere kunstvormen?”
De Game Art is de verbinding naar haar eigenlijke hoofdlijn in wetenschappelijk onderzoek: digitale literatuur en kunst. “Digitale literatuur is niet alleen gemaakt op een computer, maar kan ook alleen op een computer bekeken worden. Digitale kunst kenmerkt zich vooral door haar interactieve mogelijkheden.”

Krimpen

Karin Wenz stapte zelf in de wereld van de online games toen haar 13-jarige zoon ruim zes jaar geleden het spel Ragnarok Online wilde spelen. Omdat ze niet precies wist wat van het spel te verwachten, besloot ze het samen te gaan spelen.
“Hij is inmiddels afgehaakt, maar ik speel het nog steeds. Ik bezoek de forums en de real-life meetings. Het is een erg oud spel, dat ik vanaf het begin ken.
Het interessante eraan vind ik dat de community aan het krimpen is. Dit najaar komt er een nieuw online spel op de markt, Warhammer Online, en je ziet op de forums mensen vragen: ‘Wie gaat er mee naar het nieuwe spel?’ Een deel van de community zal migreren en ik vraag me af of dat uiteindelijk de dood van de community zal betekenen.”