Reacties/ De zinloosheid van het 'akkoord' vinkje printlink


John (13 maart 2012, 11:10)

Wie leest die lappen tekst ubberhaubt?

Daar is geen beginnen aan, dan ben je meer voorwaardes aan het lezen dan dat je met andere dingen bezig bent, en laten we eerlijk zijn, als je een ban krijgt of je reactie word verwijderd o.i.d. dan ga je gewoon naar een andere site, daar laat je je bloeddruk niet voor stijgen.
Het is dezelfde onzin als van Microsoft, die ook bij iedere click vraagt of je het wel zeker weet, dat je dat programa wilt uitvoeren, of handeling wilt verrichten, alsof alle computer gebruikers mongolen zijn die als wezeloze maar op die computer zitten te rammen......nouja als ik nu weer zie dat Draw Something weer een hype is, dan kan ik mij Microsoft zijn beredenatie ook wel voorstellen..... maar toch, er zijn ook wel denkende mensen op deze aardbol.

Peter Teffer (13 maart 2012, 13:42)

Vorige maand vroeg ik eurocommissaris Viviane Reding of zij al die voorwaarden altijd leest. Impliciet gaf ze toe dat ze dat vaak ook niet doet: „Natuurlijk leest niemand die vijftig pagina’s met kleine lettertjes. Je klikt maar door om er van af te zijn.”
(Laat me van de gelegenheid gebruik maken om reclame te maken voor het artikel dat ik erover schreef: http://peterteffer.com/2012/02/14/heeft-u-echt-al-die-voorwaarden-gelezen )

Van Doesum (13 maart 2012, 14:33)

Prachtig herkenbaar. De onzinnigheid die zo wijdverbreid is dat je je afvraagt of er dan werkelijk niemand is die nog iets geeft om argumentatie of reden. Kennelijk kijken weinig mensen/organisaties kritisch naar hun eigen processen. Mijn suggestie: stel jezelf eens de vraag 'Wat is onze bedoeling eigenlijk?' of 'Hoe kan dat beter/vriendelijker/efficiënter/zorgvuldiger?'.

De beschreven Amerikanisering zie je overal. In taalgebruik (een dj op de radio: 'dat is meer goed' ipv 'dat is beter'), bij garanties (hoezo 1 jaar fabrieksgarantie op mijn elektronisch apparaat verlengen? ooit weleens van Europees consumentenrecht gehoord?). Geen winkelier die zich ooit verdiept in hoe het werkelijk zit, terwijl ze er rustig een leven lang discussies met klanten over aangaan of zich simpelweg hullen in onwetendheid. Zo ergerlijk.

Het domme volggedrag hangt samen met een matige belangstelling en aandacht voor zichzelf en de omgeving. Ik denk ivm bovenstaande aan digitale facturatie ('onze orderbevestiging is de factuur, die kun je zo uitprinten'). Treffend voorbeeld vind ik ook verkeerslichten. Op elke hoek van de straat een verkeerslicht, zo afgestemd dat je dikwijls onveiliger stil komt te staan dan dat je veilig doorrijdt. Als ie dan een keertje uitvalt: prompt aanrijdingen, want zelf opletten/nadenken is immers nooit nodig. Nou dan zie je wel hoe belangrijk die verkeerslichten overal zijn. Zucht. Ik dwaal af, maar gelukkig ben ik niet de he-le-maal de enige die zulke zaken
opvalt. Er is nog hoop. Mensen, neem verantwoordelijkheid; denk zèlf na! :-) (nou nog eentje dan: 'De Directie stelt zich niet aansprakelijk voor....')

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje