Delen is het nieuwe vermenigvuldigen
/reageer
-
door: Bjorn Uyens over: uitgeven, strategie, businesstrends, e-commerce op: 6 februari 2009 Bedrijven zijn steeds minder bang om belangrijke ontwikkelingen samen te doen.
Mash-ups van online en offline; de voordelen van het delen.
Mash-ups zijn een populaire manier om nieuwe online diensten vorm te geven. Een Mash up is een mix van twee diensten of producten. Iedereen kent wel de routebeschrijvingen die gekoppeld zijn aan Google maps. De buienradar op de Iphone is een ander voorbeeld.
Ook offline bestaan er mash-ups. Denk aan de Senseo waarin koffieproducent Douwe Egberts samen met Philips een nieuwe manier van koffiezetten bedachten, of de BeerTender, waarmee Heineken en Krups je ook thuis laten genieten van een getapt biertje.
Mash-ups zijn tekens van een veranderende blik op samenwerken. Bedrijven worden steeds minder bang om belangrijke ontwikkelingen te delen. Google topman Hal Varian illustreert dit mooi aan de hand van copyrights. Vroeger stond er onder een foto: “copyright beschermd, verboden te vermenigvuldigen of verspreiden”, nu staat er: “copyright beschermd, stuur door naar al je vrienden”.

Concurrent ipod
De muziekindustrie begint nu ook de voordelen van het delen in te zien. Zij hebben zichzelf een slechte dienst bewezen door de ontwikkelingen van muziekgebruik lange tijd structureel te ontkennen. Muziek is van een creatief uniekum een wegwerpproduct geworden. Mensen kopen niet meer één cd van Miles Davis, maar downloaden de hele Blue Note catalogus en gooien weg wat hen niet bevalt. De strategie van de muziekindustrie om de distributie te beschermen en vast te houden aan het businessmodel van een vaste drager, heeft niet gewerkt.
Het nieuwe businessmodel voor muziek zit in merchandising, live optredens en exploitatie van de artiest via reclame. Niet meer in de muziek. Niet gek ook als je bedenkt dat een iPod legaal vullen met muziek evenveel kost als een kleine middenklasse auto. Waarom zou platenmaatschappij Sony dus niet al haar muziek gratis aanbieden in een cutting edge mediaspeler van eigen merk? Het zou de eerste echte concurrent voor de iPod zijn.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook