Delen is voorwaarde voor vooruitgang /reageer

Delen is voorwaarde voor vooruitgang

De algemene insteek van ChiSparks 2011 - ontmoetingen tussen mensen en computers -werd al snel ingehaald door de realiteit: user experience is trending. Waar mens en computer elkaar ontmoeten ventileert de klant zijn ervaring. Op alle apparaten met een internetverbinding staan ongevraagde oordelen, suggesties, en ideeën. Was dat eerder een reden om je te verdedigen: nu is het vooral een reden om samen iets te maken.

Dat heeft twee grote voordelen: het ontwikkelen van producent en diensten gaat sneller, en is door zowel specialisten als gebruikers gedragen. Dat scheelt geld. En inspireert. Ondertussen verbreedt je daarmee ook nog je marketingkanaal. Of niet. Afhankelijk van hoe je serieus je user experience neemt. Of UX, zoals het in real life heet.

Vonken

Chi Sparks 2011 bubbelde en zinderde van al die UX-experts, -onderzoekers, -vormgevers, -studenten, en -psychologen. Duizend kleine vonkjes van inspiratie over ‘Human computer interaction’ (HCI) maakten een vuur. Centrale vraag: hoe gebruiken en beïnvloeden we gebruikerservaringen voor de ontwikkeling van coole interactieve producten en diensten? Hoe integreren we online met offline? Niet omdat de bedenker van dat product dat wil, maar omdat de gebruiker het wil. Kortom: UX 3.0. Een mix van ideeën, commentaar, usability, marketing, design en psychologie.

De explosie van prototypes van interactieve slimmigheden die Chi Sparks liet zien, maken die mix opeens heel realistisch. Zo kun je met je voeten op een gewone vloer ‘klikken’ en een onderwerp naar iemand toeschoppen. Designer/researcher Willem legt uit: “Games spelen op een voetbalveldformaat kan dan vrij gemakkelijk. Of brainstormen, met eigen in een computer geuploade foto’s.”

Je kan ook met speciale muziekzolen onder je schoenen je eigen tune componeren terwijl je danst. Een computer neemt het op en reproduceert een mp3-bestand. Ook is er een experiment te zien van blinde kinderen die helpen een nieuwe Wii-game te testen. Er is een prototype voor een online buurtwacht die gebruik maakt van online motivatie om een ronde te lopen door je eigen buurt, om zo sociale cohesie te verbeteren in je eigen wijk. Opvallend realistische uitwerkingen van ideeën van groepen gebruikers en onderzoekers. Bruikbaar. Wachtend op een investering.

Geld verdienen met UX

Het klonk wat klagerig door de dag heen: maar wie gaat dat betalen? Op dit moment is onderzoek naar de gebruikerservaring van klanten nog niet zo gewoon als de ontmoetingen tussen mens en computer. Betalen voor onderzoek is not done. Gratis feedback via social media of een usability tool komt al in de buurt. En natuurlijk komt ook de vraag: wat is eigenlijk de return on investment van user experience verbeteren?

UX-researcher (en cabaratier) Jasper van Kuijk maakte dat in zijn presentatie even heel helder: “Als ik met een fatsoenlijker user experience 10 euro per telefoontje naar de klantenservice kan besparen, dan valt dat wel onder return on investment.”

Delen als voorwaarde

Van Kuijck bracht precies de benodigde verdieping aan in het thema user experience. Wat hem in de vele tweets die voorbij kwamen terwijl hij stond te presenteren positieve respons opleverde. De #chisparks stond bol van de bijval als het gaat om het vertalen van gebruikerservaringen naar een goede uitwerking in bedrijfsstrategie of productontwikkeling. Die verbinding tussen klant en bedrijf – tegenwoordig draadlozer dan ooit – fungeert als een soort continue aanwezig elastiekje tussen twee werelden.

Moest een marketeer of productmanager het voorheen hebben van langdurig methodologisch onderzoek, tegenwoordig verbinden de individualisten met een mening zich met de designers en marketeers en ontwikkelaars. Dat maakt delen bijna een doel op zich. Zeg maar: voorwaarde voor vooruitgang.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Susanne van Dijk

Susanne van Dijk is ondernemer en journalist. Meer van haar werk is te vinden op [url=http://www.extranieuwsproducties.nl]www.extranieuwsproducties.nl.