Design kan de wereld verbeteren /reageer

Design kan de wereld verbeteren

Nederland is toonaangevend op het gebied van design en zet zelfs actief haar exportproduct ‘Dutch Design’ in de markt. Tot voor kort was er echter nog geen internationaal conferentie over design in ons land.

Met de organisatie van ‘What Design Can Do!’ is daar verandering in gekomen. Eind mei dit jaar was het zover in de Stadsschouwburg van Amsterdam. “Design is niet iets dat je doet. Het is een manier van leven”, aldus Alan Fletscher, beroemd grafisch ontwerper uit de UK. Wat hij hiermee bedoelde, was dat ontwerpers met een typisch ontwerpersoog naar de wereld kijken, altijd op zoek naar de mogelijkheden om verbeteringen aan te brengen.

What Design Can Do! is, zoals het uitroepteken al aangeeft, een krachtige onderbouwing van deze stelling. In een groots tweedaags evenement wordt benadrukt wat de kracht van design en van zijn probleemoplossend vermogen kan betekenen voor hedendaagse wereldproblematiek. Bijna dertig sprekers uit alle hoeken van de wereld geven hun visie op de betekenis van design aan de hand van uitgevoerde projecten.

Ivoren toren

Speciaal voor het evenement wordt de hokjestructuur van de verschillende ontwerpdisciplines even vergeten. Grafisch vormgevers praten vrolijk met mode ontwerpers; industrieel ontwerpers nemen plaats naast architecten. Design wordt deze keer niet met een gouden hoofdletter geschreven, zoals de bekende ontwerpers ons tot nu deden geloven, maar is voor één dag een ander woord voor ‘dingen creëren’ geworden.

En dat design meer is dan het ontwerpen van een mooie vaas of stoel, blijkt wel uit het verhaal van Rohan Shivkumar, een Indiase architect of liever zoals hij zelf zegt: “anarchitect”. In een prachtige presentatie sloopt hij de ivoren toren waarop menig bekend designer zich waant. Hij laat zien dat het bedenken van een oplossing voor het sociale huisvestingsprobleem in een Indiase krottenwijk meer is dan een mooi blinkend dak in de vorm van een smeltend ijsklontje over de wijk plaatsen.

Out-of-the-box

Out-of-the-box denken kan ook verhelderend werken. De radicale concepten van de interieurontwerper Frank Tjepkema over zelfvoorzienende boerderij/pretpark-combinaties waar 100% van alle voedingsstoffen en CO2 wordt gerecycled, lijken grote onzin. Ze staan echter bol van de ideeën waar niemand aan zou durven denken. Daardoor bieden ze een perfect startpunt voor het toepassen van nieuwe technologieën voor toekomstige producten.

Daarnaast kan design een krachtig statement maken en aandacht vragen voor dilemma’s die ons allemaal aangaan. Het werk van de Duitse Julia Lohmann is daar een goed voorbeeld van. Gefascineerd door het natuurlijke en de ogenschijnlijke nutteloosheid van leftovers in de (vlees)industrie onderzoekt ze de relaties die wij als mensen koesteren jegens dieren, de bron van voedsel en materialen. Met ontwerpen van lampen gemaakt van schapenmagen en leren zitkussens in de vorm van onthoofde koeien maakt ze flink wat reacties los.

Internationale samenwerking en kennisuitwisseling

De grote vraag aan het einde van de conferentie is of de bezoeker nu een antwoord kan geven op de vraag of design een oplossing kan zijn voor mondiale vraagstukken. Kunnen onze steden blijven groeien en tegelijkertijd gezonder en zelfvoorzienend zijn? Kunnen we leren om beter met elkaar te communiceren en elkaar beter te begrijpen? Kunnen we traditionele lokale identiteiten verzoenen met de globale hedendaagse cultuur?

Om hiervoor duurzame en structurele oplossingen te vinden en de noodzakelijke economische en ecologische balans te bereiken, is internationale samenwerking en kennisuitwisseling nodig. Een start wordt gemaakt met de gebundelde resultaten van de conferentie in een boek dat binnenkort gratis is te downloaden van de website.

Lees ook: Radicale innovatie, door design

Reageren via Facebook

Reacties

Over Thies Timmermans

Thies Timmermans (1979) studeerde in 2006 af aan de faculteit industrieel ontwerpen aan de Technische Universiteit in Delft. Tijdens zijn studie ging zijn interesse vooral uit naar het sociale aspect voor productontwerpen.

Thies is mede-eigenaar van het Amsterdamse ontwerpbureau IDEAL&CO. Als duurzaam productontwerper houdt hij zich bezig met mobiliteit, sociale innovatie en technische ontwerpen. Daarnaast schrijft hij voor diverse magazines over duurzaamheid en innovatie.

Meer informatie over zijn projecten en verhalen kun je vinden op zijn website [url=http://www.flo-design.nl]www.flo-design.nl.