Deze software begrijpt hoe je je voelt /reageer

Deze software begrijpt hoe je je voelt

Wie precies weet wat de consument denkt en doet, heeft goud in handen. Sommige onderzoekers, zoals Victor Lamme, nemen daarom een kijkje in ons brein om erachter te komen wat we van bepaalde merken vinden. Anderen zetten in op emotieherkenning, door de uitdrukking van ons gezicht te bestuderen. Het bedrijf ThirdSight, een spin-off van de Universiteit van Amsterdam, ontwikkelt software die met behulp van een camera kijkt hoe mensen reageren op – bijvoorbeeld – reclamevideo’s.

De emotieherkenningstechnologie is volgens ThirdSight tot 90% nauwkeurig en werkt als volgt: via een webcam worden de gezichtsuitdrukkingen van een gebruiker vastgelegd. De software analyseert daarna de data, waarin verschillende emoties kunnen worden gesignaleerd. Mede-oprichter Theo Gevers legt uit: “We proberen met de technologie menselijk gedrag inzichtelijk te maken. Normaal gesproken moeten mensen een formulier invullen tijdens marktonderzoek, met onze technologie kan de reactie van deelnemers op de milliseconde worden geanalyseerd. Op basis van de uitkomsten kan je een advertentie perfectioneren.”

Voor smartphones

Op dit moment is de dienst al in gebruik bij marktonderzoeksbureau Mare Research. Gebruikers moeten nu nog naar een locatie komen om deel te nemen aan onderzoek, in de toekomst wil ThirdSight de technologie ook beschikbaar maken voor smartphones. Dan zal de camera van de telefoon gebruikt worden om het gezicht van de persoon te analyseren. Gebruikers moeten daar uiteraard toestemming voor geven, waarna ze in hun eigen tijd de hen toegestuurde filmpjes kunnen bekijken, terwijl de software hun gezichten afleest.

Gevers: “Via de smartphone kunnen we op grotere schaal onderzoeken en wereldwijd bepaalde doelgroepen bereiken.” De gezichtsherkenningssoftware kan ook zien of iemand naar een scherm kijkt, en of het dezelfde persoon is als de vorige keer. Het idee is dat gebruikers na het kijken van een filmpje aanvullende vragen kunnen beantwoorden, waarmee ze bijvoorbeeld credits kunnen opbouwen, in ruil voor hun tijd.

Interactieve reclame

ThirdSight richt zich de komende tijd vooral op toepassingen voor marktonderzoek, maar heeft ook andere ideeën, zegt Gevers. “We ontwikkelen bijvoorbeeld ook gezichtsherkenning bij bankieren, en een applicatie die dingen herkent in zijn omgeving, op basis van augmented reality. In het algemeen willen we onze technologie gaan gebruiken voor het herkennen van gedrag, gezichten, personen en gebouwen, op je mobiele telefoon via applicaties.”

Het bedrijf heeft in samenwerking met JWT bijvoorbeeld al een, volgens Gevers eenvoudige, interactieve reclame ontwikkeld voor Agis (zie filmpje onderaan) waarbij de technologie wordt toegepast. Gevers: “De camera signaleerde alleen beweging en nog niet het precieze gedrag van mensen. Dat kan al wel, camera’s kunnen bijvoorbeeld herkennen hoe iemand zich gedraagt, of het een man of een vrouw is en in welke leeftijdscategorie hij of zij valt, aan de hand van eigenschappen als de hoeveelheid rimpels en de expressie op een gezicht.”

Persoonsherkenning, iets waar Google ook mee bezig is, is in principe ook al mogelijk, maar dan moet de software al wel een historie hebben opgebouwd en bijvoorbeeld een afbeelding van de persoon in kwestie beschikbaar hebben.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen