Reacties/ Die zien we nooit meer terug: het einde van buttons en banners


Kerel (7 januari 2009, 11:40)

Feedback:
1. Jammer dat er zo weinig feiten in het stuk voorkomen, maar wel ongefundeerde/onderbouwde zaken/meningen. Zeker gezien de naam "Trendlab" best schrijnend.

2. Dat Obama logo lijkt me verder weinig relevant. De samenhang met het artikel wordt in ieder geval weinig duidelijk op basis van de inhoud.

3. De vraag " Waarom we de banners en buttons niet meer zouden terugzien?" blijft geheel onbeantwoord.

Beetje vaag allemaal, communicatiespecialist.

Bjorn Uyens (8 januari 2009, 10:21)

Je hebt gelijk Karel,

Het is lastig om alle harde cijfers naar boven te toveren. Vandaar dat ik ervoor kies om geen cijfers te noemen.

Bjorn Uyens (8 januari 2009, 10:34)

Het gaat mij met name om de gedachte hoe de uitgever zijn publiek het beste kan bedienen en dus geld kan verdienen. De basis daarvoor is altijd relevante services en content, maar hoe moet je die exploiteren en hoe wordt deze zo relevant, dat je ook geld kan vragen voor content en services?

Mark (18 februari 2009, 10:16)

Ondanks het feit dat Björn geen cijfers noemt, ga ik er wel vanuit dat zijn conclusies gebaseerd zijn op algemene cijfers uit bestaande onderzoeken.

Waar ik het niet per definitie mee eens ben is dat er voor branding altijd betere kanalen zijn dan display advertising. Als je bijvoorbeeld een online dienst aanbiedt, dan kan het zijn dat je beter online kunt branden dan offline. Om de branding uiteindelijk om te zetten in een actie vanuit de ontvanger, is de stap van offline naar online namelijk nog vrij groot.

We zijn ook bezig met een onderzoek naar de effectiviteit van onze eigen banners: http://www.factuurdesk.nl/weblog/urenregistratie/het-einde-van-de-banners-deel-2/

Willem L (18 februari 2009, 11:54)

Wat een slap artikel zeg. Gelukkig biedt de link van Mark nog wat info.

hlodders (16 maart 2009, 10:32)

Beste Bjorn,
Mijn verwachtingen waren bij het begin van het lezen inderdaad wat hoog gespannen. Toen ik het artikel uit had, dacht ik in eerste instantie dat het de inleiding was en dat het daadwerkelijke artikel nog moest beginnen. Op zich is je eerste constatering - te weten dat de prijzen van online display advertising onder druk staan - namelijk correct en trekt die je, door de wat extreme formulering, naar het artikel toe. De oplossingen die je vervolgens biedt zijn wat mager en nauwelijks nieuw te noemen, terwijl je als lezer natuurlijk meer verwacht. Pas daar dus mee op, want als je het antwoord op de nieuwe online verdienmodellen echt zou hebben, zou je veel geld kunnen maken. Er zijn immers nog maar weinig bewezen nieuwe verdienmodellen, die langer dan een hype duren.
En dan mijn inhoudelijke reactie: op zich denk ik dat je stelling waar is en dat de buttons en banners als primaire inkomstenbron zullen verdwijnen of in belang zullen afnemen. Dat is ook niet nieuw en de teloorgang van de buttons en banners was al bijna 10 jaar geleden voorspeld. Toen ik destijds Autotrack.nl opzette voor Wegener, hebben we ons daar ook niet primair op gefocust als inkomstenbron. De door jou genoemde suggesties voor alternatieve inkomstenbronnen zijn misschien wel waar, maar vind ik wat magertjes en wat erg specifiek. Mijn mening is dat de nieuwe verdienmodellen zijn gelegen in de volgende (open deur) keten:
- denken in toegevoegde waarde voor de lezer - kennis opbouwen van de klant en zijn voorkeuren - content aanbieden cfm voorkeur van klant - de aldus opgedane klantkennis specifiek exploiteren richting adverteerders.
Dit is natuurlijk een ernstige versimpeling van de toekomstige werkelijkheid, maar is volgens mij wel de kern van waarde creatie door uitgevers!

0nno (6 april 2009, 10:58)

Beste Bjorn,
Het onderwerp had wel wat mee aandacht en uitwerking mogen krijgen dan nu in dit artikel het geval is.

Wat me opvalt aan je stuk is dat je er vanuit gaat dat de genoemde media bedrijven merken bezitten die een duidelijke identiteit hebben en dat het daardoor gemakkelijk zou zijn om consumenten te trekken naar gerelateerde producten. Ze hebben wel sterke merken, maar voor merkextensies zoals jij die voor je ziet heb je andere kwaliteiten nodig dan die in eerste instantie binnen de genoemde mediabedrijven aanwezig zijn. En een games-site voor kinderen is een leuk idee, maar met de doelgroep die jij noemt is het juist heel lastig geld verdienen.
Maar een relevantere vraag is misschien waarom banners en buttons niet meer werken, zoals jij claimt.
Het is duidelijk dat tarieven onder druk staan. Maar is dat niet juist omdat advertenties te weinig leads genereren voor de aanbieder, die er dan dus minder voor wil betalen? Er kan niet aangetoond worden dat zijn advertentie op het netwerk zin heeft.
Wat veel media bedrijven volgens mij hebben nagelaten is een goede online portfolioanalyse. Er is nog onvoldoende in kaart gebracht wie nu daadwerkelijk de sites bezoekt en met welk doel. En vervolgens is er te weinig aandacht besteed aan het optimaliseren van de sites voor die bezoekers op zo’n manier dat de waardevolle segmenten goed te bedienen zijn door adverteerders. Was dat wel gedaan dan waren de tarieven beter te verdedigen geweest.
Daarnaast zijn volgens mij veel advertentieafdelingen onvoldoende uitgerust met de goede tools om de advertenties van de adverteerders passend te maken voor wat ze er mee willen bereiken. Er worden nog steeds 'lege plekken op pagina’s' verkocht , maar er wordt geen aandacht besteed of de aangeboden uiting wel geschikt is, en of de landingspagina wel klopt met het doel dat het moet dienen.
Dat is deels natuurlijk ook een andere tak van sport voor de mediabedrijven, maar het is wel de sport waar het geld te halen valt.
Met het optimaliseren van de sites, en met het aanbieden van diensten die de adverteerder inzicht geeft in hoe hij zijn campagnes effectiever kan maken zou heel wat omzet gewonnen kunnen worden. Alleen al het inzetten van de juiste tools voor het optimaliseren van conversietrajecten kan gemakkelijk een uplift van 20% tot 50% realiseren als de site nog nooit goed is geoptimaliseerd. Wat nog te veel gebeurt is dat een designbureau met usability experts zich buigt over een site, zonder dat er keuzes worden gemaakt op basis van harde meetgegevens en er duidelijke, realiseerbare en meetbare doelstellingen worden gesteld aan het bureau. Geen enkel Ikea-meubel verlaat de fabriek zonder uitvoerige tests met instrumenten, panels en experts, maar aan een redesign van een site wordt rustig kapitalen besteed met als enige meetbare eis de laadtijd en of de server de load wel aan kan!
Mijn conclusie is dat online geld verdienen voor traditionele mediabedrijven een andere manier van denken vergt en wellicht ook een heel andere werkhouding dan die in hun DNA gebakken zit.
Want de aard van de journalistiek is kritisch staan tegenover alles, veranderingen eerst af te wachten en zoveel mogelijk kennis willen verzamelen over alles wat er speelt. De tragiek van de traditionele mediabedrijven is dat juist in het nieuwe online medialandschap het relevanter is om open te staan voor alles, om veranderingen snel op te pakken en zoveel mogelijk samenwerkingen aan te gaan.
Pas als het journalistieke bedrijf deze evolutiesprong gaat maken is online geld verdienen weer goed mogelijk. Met of zonder banners en buttons.

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje