Dit zijn de grootste innovators van Nederland /reageer

Dit zijn de grootste innovators van Nederland

Gamechangers zijn méér dan vernieuwers. Behalve product of ­bedrijf, veranderen ze de regels van het spel in hun markt. En zetten daarmee de concurrentie op hopeloze achterstand. Een zeldzaamheid, die gamechangers? Inderdaad.

Innovators, ondernemers en pioniers zijn er in Nederland gelukkig vrij veel. Maar gamechangers gaan nog een stap verder. Niet alleen gebruiken ze de mogelijkheden die een nieuwe techniek biedt, niet alleen spelen ze slim op markttrends is, ze maken nieuwe combinaties van de middelen die hun ten dienst staan en, zo lijkt het, definiëren een volledig nieuw speelveld. Wie weet nog hoe de wereld van de reality-tv eruitzag vóór John de Mol? Of de musicalmarkt vóór Joop van den Ende?

“Als je slimmigheden van je concurrenten probeert te imiteren ben je nooit onderscheidend”, zegt Rob Adams, directeur van het Eindhovense adviesbureau Six Fingers, dat zich heeft gespecialiseerd in ‘professioneel vreemdgaan’, zoals ze het zelf noemen. De Eindhovenaren hebben een database aangelegd van succesvolle voorbeelden van innovatie uit heel de wereld. Die cases houden ze voor aan ­bedrijven die zichzelf willen vernieuwen.

Het liefst zoeken ze voorbeelden uit andere branches. Ze hebben daar zelfs een naam voor: branchemarking. “In plaats van de concurrent kopiëren, kun je beter kijken naar successen van bedrijven in andere sectoren en die vertalen naar je eigen bedrijf”, aldus Adams. “Denk aan de deodorantroller. De techniek daarvan is afgekeken van de balpen, daar is geen r&d-traject aan te pas gekomen.

Ook op strategisch niveau loont het om over de grens van je eigen branche te kijken. De Deense Jyske Bank is op bezoek gegaan bij de casino’s van Las Vegas om te leren hoe je perfecte dienstverlening organiseert. Alles op de wereld is al een keer bedacht. Je moet niet wachten op die ene briljante ingeving, maar op zoek naar leerzame voorbeelden.”

Hoe gamechangers hun markten op hun kop hebben gezet, levert keer op keer inspirerende verhalen op. Management Team zette er 25 op een rij, wij lichten er een paar uit. Bekijk hier de complete lijst.

Ad Bastiaansen, Wim en Frans Bastiaanssen - eLEAF

Ad Bastiaansen, Wim en Frans Bastiaanssen

Waarom een gamechanging innovator? Ze zouden wel eens de heilige graal in handen kunnen hebben voor de wereldvoedselvoorziening.

Ad Bastiaansen – afkomstig van navigatiebedrijf TeleAtlas – kreeg enkele jaren geleden een mailtje van Frans Bastiaanssen – dubbel s. De laatste was bezig met z’n familiestamboom en in een ver verleden bleken de families van de twee samen te komen.

Frans had een bedrijf in digitale informatievoorziening voor agrariërs: Basfood. Daarmee gebruikte hij een technologie die door z’n broer Wim halverwege de jaren ’90 was ontwikkeld: Pixel Intelligent (PI)-mapping. Dat houdt in dat aan elke pixel – in werkelijkheid 10 bij 10 meter grond - in een digitaal satellietbeeld databases met informatie worden toegevoegd, variërend van soort ­gewas, conditie, groeicyclus, waterbehoefte, biomassa, bodemvocht, verdamping, temperatuur, windsnelheid, zonnestraling – alles wat relevant is voor de groei van het gewas.

Ook wetenschapper Wim Bastiaanssen had een eigen bedrijf: Waterwatch, waarmee hij overheden, de Wereldbank en de World Food Organisation van informatie voorzag ter ondersteuning van landbouwprojecten en watermanagement.

Voor de Chinese rijstboer

Uiteindelijk besloten de drie hun krachten te bundelen om de door Wim Bastiaanssen ontwikkelde methode echt groot te maken en een mondiale database van vegetatie te bouwen. “Wat wij doen is uniek”, zegt Ad Bastiaansen, co-founder van het jonge bedrijf eLeaf. “Over een paar jaar staat een – pakweg – Chinese boer in z’n rijstveld met een smartphone. Dan maakt hij via een app contact met de satelliet en krijgt hij instructies: extra water sproeien bijvoorbeeld, of stikstof toevoegen, of z’n gewas behandelen met groeiremmers. Alles wat duurzaam positief van invloed kan zijn op de oogst krijgt hij geadviseerd. En ook nog in de juiste hoeveelheden.”

eLeaf denkt een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan een wereldwijde productietoename in de landbouw. “Dit is een bewezen technologie, waarmee per hectare 10 tot 20 procent meer voedsel kan worden geproduceerd, met minder verbruik van water en chemicaliën. Dit raakt direct aan het wereldvoedselvraagstuk en daarom verwachten wij de komende jaren heel hard te kunnen groeien.”

Op dit moment zijn developers bezig apps te ontwerpen die eLeaf-data bij de verschillende doelgroepen moeten brengen. Bastiaansen: “Je moet het zien als een soort dynamische GoogleMaps. Wij verversen de data nu nog op weekbasis, maar dat zal straks dagelijks kunnen.”

Over een jaar of drie verwacht eLeaf bovenstaande Chinese rijstboer daadwerkelijk van dienst te kunnen zijn. Evenals zijn verzekeraar die storm­schade moet uitkeren, of de financier die de opbrengst van zijn project wil berekenen. Ad Bastiaansen: “De mogelijkheden zijn schier eindeloos.”

Op de volgende pagina: Meiny Prins (Priva), Hans Streng (Epyon) en Rob Baan (Koppert Cress).