Dog eat dog, zoekmachinemarketing goes global
/reageer
-
door: Eduard Blacquière over: internet, marketing, bedrijfsgroei, consumenten, e-commerce op: 17 februari 2009 De kansen en bedreigingen voor de zoekmachinemarketing.
Contact met bijna elke wereldburger in één klik.
De grotere bureaus voor zoekmachinemarketing worden overgenomen door nog grote mediapartijen die internationaal opereren, ziet Eduard Blacquiere gebeuren. Dat moet gevolgen hebben voor de zoekmachinemarketing. ‘Die wordt makkelijker over landsgrenzen heen bedreven.’
Zoekmachinemarketing is natuurlijk meegegroeid met de groei van internet. Het internet is wat mij betreft het icoon van globalisering. Door het internet is de wereld veel kleiner geworden. Landsgrenzen bestaan niet meer en als je Engels leest en schrijft heb je contact met bijna elke wereldburger in één klik.
Lage toetredingsdrempel
Dit heeft voor zoekmachinemarketing het gevolg gehad dat bedrijven zich veel makkelijker internationaal kunnen profileren. Met een computer en een internetverbinding kun je vanaf overal ter wereld in elk land een campagne in zoekmachines starten. Een markt dus met een lage toetredingsdrempel, ook internationaal.
Kennis van cultuur en taal
Aan de andere kant is juist lokale expertise van de taal en cultuur een succesfactor. Het gaat bij zoekmachinemarketing uiteindelijk om mensen; mensen die een (zoek)vraag hebben. En om deze mensen het beste te begrijpen en via Search van het meest relevante antwoord te voorzien, is toch de kennis van de lokale taal en cultuur noodzakelijk.
En dat is de reden dat veel bedrijven actief in zoekmachinemarketing hoofdzakelijk lokaal actief zijn. Ondanks dat zoekmachinemarketing, met name zoekmachineoptimalisatie (ook wel Search Engine Optimization of SEO), al sinds midden jaren 90 wordt bedreven, zijn er maar weinig bedrijven internationaal actief.
Professionalisatie en consolidatie
Zoekmachinemarketing is nog een jonge industrie. Er is niet een generatie die het vak kan overdragen. Maar mede als gevolg van het immense succes van Google, wat slechts 10 jaar bestaat, heeft zoekmachinemarketing zich ontwikkeld tot een niet te negeren mediakanaal om mensen te bereiken.
Op dit moment zie ik deze trend zich voortzetten richting globalisering. De grotere bureaus voor zoekmachinemarketing worden overgenomen door grote mediapartijen die vaak internationaal opereren. Op deze manier wordt zoekmachinemarketing weer makkelijker over landsgrenzen heen bedreven.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook