Duits minimumloon zo erg niet voor transportbedrijven /reageer

Duits minimumloon zo erg niet voor transportbedrijven
  • door: Redactie Sync
    over: beleid
    op: 28 januari 2015
  • Er vindt een verhitte discussie plaats over Duits minimumloon voor chauffeurs

  • “Storm in een glas water”, zegt advocate Valerie Vallenduuk

De verhitte discussies in de transportsector over de nieuwe Duitse wet ‘Mindeslohngesetz’, die stelt dat het minimumloon van 8,50 euro ook geldt voor chauffeurs die slechts door Duitsland heen rijden, is een storm in een glas water. Het vestigen in een Oost-Europees land blijft aantrekkelijk voor internationale transportbedrijven. Dat blijkt uit een analyse van Vallenduuk Advocaten.

8,50 euro

Duits minimumloon dient te worden voldaan indien chauffeurs op een gewone rit naar, vanuit, in en door Duitsland rijden. De uren die de chauffeur in Duitsland rijdt, moeten beloond worden naar Duits minimumloon, te weten 8,50 euro bruto. Dit zorgt voor een administratieve rompslomp voor internationale transportbedrijven. Het zou tevens kunnen betekenen dat een vestiging in bijvoorbeeld Polen of Tsjechië kostentechnisch niet meer aantrekkelijk is. Zoals een woordvoerder van een Tsjechische brancheorganisatie tegen de NOS zei: “Het uurloon van onze chauffeurs ligt tussen 2 en 4 euro. Nu moeten we ineens vier keer zoveel betalen. Dat is financieel onmogelijk.”

Wat valt onder minimumloon?

Is het financieel onmogelijk geworden om Duits minimum loon toe te passen voor bijvoorbeeld een Pools internationaal transportbedrijf dat vervoer verricht door Duitsland heen naar Nederland? Met de administratieve rompslomp rondom het vergoeden van de toeslagen valt het mee, heeft Vallenduuk Advocaten met haar partners uitgezocht. “Aan de weg in Duitsland moet worden aangetoond dat aan het minimumloon wordt voldaan”, zegt Valerie Vallenduuk, directeur van Vallenduuk Advocaten. “Daar kunnen standaardverklaringen voor gemaakt worden die chauffeurs meenemen onderweg.”

Maar heeft het nog zin om als Westers internationaal transportbedrijf een vestiging te openen in Oost-Europa? Daarvoor dienen we te bekijken wat onder minimum loon valt. Is dat alleen het basisloon? Of mogen ook toeslagen daartoe gerekend worden? “Dat maakt namelijk een groot verschil”, zegt Vallenduuk. “Daarover is Europese regelgeving, zoals de Detacheringsrichtlijn, en Europese Jurisprudentie voorhanden.” Hoewel het basissalaris in Oostbloklanden op ongeveer een kwart van het West-Europese loon ligt, dienen transportbedrijven bijvoorbeeld in Polen wel wettelijk diverse (onbelaste) toeslagen aan internationale chauffeurs te betalen.

Oost-Europa blijft aantrekkelijk

Stel: een Poolse internationaal chauffeur in dienst bij een Pools transportbedrijf voert een rit uit van Polen naar Nederland via Duitsland, en krijgt de minimale wettelijke dagvergoeding van 12,50 euro en een nachtvergoeding van 37,50 (te weten 25% van de Poolse wettelijke maximale toeslag bij het niet indienen van bonnen). Hij gebruikt deze vergoeding niet voor daadwerkelijke te maken kosten – zoals eten en een overnachting. Dan dient dit bij de berekening van het minimumloon te worden meegeteld. Het basissalaris van 3 euro per uur plus de som van genoemde toeslagen komt dan al uit op 6,75 per uur, uitgaande van een dienst van 12 uur. Vallenduuk: “Conclusie is dat het Duitse minimumloon een storm in een glas water lijkt te zijn en dat het vestigen in een Oost-Europees land aantrekkelijk blijft voor internationale transportbedrijven.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.