Nieuws/ Duitse degelijkheid maakt auto's meer vervuilend /5 reacties

door: Marjon Vinck
over: chemie, milieu, mobiliteit, vormgeving, materiaal, werktuigbouw
op: 15 november 2007

Ook in de autobranche is de zorg voor het milieu doorgedrongen: auto’s worden over het algemeen steeds zuiniger, waardoor ook de uitstoot van het schadelijke CO2 wordt verminderd. Toch zijn er merken die minder om het milieu lijken te geven, aldus BBC News. Waar bijvoorbeeld de meeste Japanse merken een CO2-reductie laten noteren, zijn het juist de Duitse merken die het op dit gebied af laten weten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Transport and Environment (T&E), een milieuorganisatie op het gebied van mobiliteit. Jaarlijks onderzoeken zij de CO2-uitstoot van de meest populaire merken in de EU en zetten deze af tegen de uitstootnorm die de EU stelde en overgenomen is door de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) in 1998. Op dit moment bedraagt deze norm voor 2008 140 gram CO2 per kilometer.

Duitse fabrikanten blijven achter

De resultaten wijzen uit dat de fabrikanten van buiten de EU het op één uitzondering na (Suzuki) allemaal progressie hebben weten te boeken en de CO2-uitstoot hebben weten terug te dringen, maar geen van allen voldeden ze aan de ACEA-norm. Van de Europese fabrikanten komen alleen PSA Peugeot Citroën en Fiat aardig in de buurt van deze norm en doet Renault het met 148 gram per kilometer ook niet slecht.

Van de Duitse fabrikanten is er echter maar één die het goed doet: BMW. Ook al is de uitstoot nog fors (184 gram per kilometer), toch hebben zij deze terug weten te brengen met 2,5%. Dit kan niet gezegd worden van Volkswagen en DaimlerChrysler, die met hun nieuwe en zwaardere modellen, alleen maar meer zijn gaan verbruiken. Het merk Opel is niet apart opgenomen in de test, maar moederbedrijf General Motors heeft ’slechts’ een progressie weten te boeken van 0,3%, al zal dat wellicht ook liggen aan het feit dat ook de Hummer onderdeel uitmaakt van hun merkaanbod.

Overigens zal de Europese Commissie volgende maand hun voorstellen bekend maken voor een nieuwe uitstootnorm die in 2012 zou moeten gaan gelden. Dit voorstel zal zijn dat in 2012 de nieuw verkochte auto’s in de EU niet meer uit mogen stoten dan 120 gram CO2 per kilometer.

Reageren via Facebook