Duizenden stappen per dag houden je in vorm /4 reacties

Duizenden stappen per dag houden je in vorm

Hardlopen heeft geen zin, wandelen is voldoende om je gewicht op peil te houden en gezond te blijven. Maar hoeveel moet je dagelijks zo’n beetje lopen om er iets aan te hebben?

Heftig

Iedereen die op z’n voeding let om af te vallen of z’n gewicht stabiel te houden, zou moeten sporten om het effect te versterken. De anderen ook overigens.

Maar welke sport moet je kiezen? Je leeftijd, medische problemen of je fysieke gesteldheid kunnen bepaalde sportieve activiteiten lastig of onmogelijk maken.

Het komt nogal eens voor dat enthousiaste afvallers kiezen voor een sport die hun lichaam meer kwaad dan goed doet - te vermoeiend, te heftig - waardoor zelfs lichamelijke problemen kunnen ontstaan. Vaak beoefenen ze die sport ook nog voor een korte tijdsduur en maar een keer per week bijvoorbeeld, wat uiteindelijk weinig effect heeft.

Elke dag

Elke dag een een paar minuten lichamelijke inspanning is volgens artsen een stuk gezonder dan een keer per week naar de sportschool. En aangezien maar weinig mensen de gelegenheid hebben dagelijks naar de fitnessruimte te gaan, is lopen een veel simpeler optie.
Maar hoeveel stappen moet iemand dagelijks zetten om er echt baat bij te hebben? Een internationale groep onderzoekers boog zich over de kwestie en publiceerde de resultaten in het Journal of Physical Activity & Health.

BMI

Het onderzoek is gehouden onder 2151 vrouwen en 976 mannen tussen de 19 en 94 jaar. Ze hebben de body mass index ofwel BMI van deze proefpersonen berekend en hen een stappenteller meegegeven om hun dagelijkse activiteit te meten.

Stabiel

Resultaat van het onderzoek voor de vrouwen:

  • vrouwen tussen 18 en 40 jaar die hun gewicht stabiel willen houden, zouden 12.000 stappen per dag moeten zetten
  • van 40 tot 50 jaar: 11.000
  • tussen 50 en 60 jaar 10.000
  • en boven de 60 jaar 8.000 per dag.

Voor mannen is het resultaat minder ingewikkeld. Om gezond te blijven kost het hen:

  • tussen de 18 en 50 jaar 12.000 stappen per dag
  • en boven de 50 jaar: 11.000 stappen.

Afstand

Dat de onderzoekers ervoor gekozen hebben de resultaten in stappen uit te drukken in plaats van in (kilo)meters, is omdat iedereen natuurlijk niet even grote stappen maakt. Maar als je uitgaat van een stap van 75 centimeter, komt het erop neer dat je 8 tot 10 kilometer per dag zou moeten lopen oftewel een uurtje of twee. Dat lijkt helaas niet voor iedereen weggelegd.

Reageren via Facebook

Over Renée Kneppers

Renee Kneppers is journalist en freelancer