Dure koffie dankzij klimaatverandering /reageer

Dure koffie dankzij klimaatverandering

Door hevige, onvoorspelbare regenval en stijgende temperaturen is de koffieproductie in Latijns Amerika de laatste jaren soms wel met zeventig procent afgenomen. Wetenschappers wijten de klimaatsverandering gedeeltelijk aan global warming. Het gevolg: sterk stijgende prijzen.

Vooral Colombia lijkt het slachtoffer van de klimaatverandering, meldt de NewYork Times. In de bergachtige Cauca regio, waar regenwoud vriendelijke Arabica koffie wordt geteeld (onder meer voor Starbucks en Nespresso) is de situatie het ergst. De laatste jaren zijn de ooit zo prachtige koffieplantages veranderd in modderbaden.
Koffieplanten zijn gevoelig voor ziekten. Ze gedijen het best in een klimaat van aangename temperaturen, niet te veel regen en perioden van droogte om de bonen goed te laten rijpen. In die weersomstandigheden krijgen ze hun beroemde smaak.
In 2006 produceerde Colombia nog meer dan twaalf miljoen balen koffie. Doelstelling voor 2014 is 17 miljoen balen, maar vorig jaar werden er het niet meer dan negen.

Productie en prijzen van koffie (bron: NYTimes.com)

Ook Brazilië levert minder koffie en daar heeft Nederland last van. Iets meer dan dertig procent van onze koffie is uit dat land afkomstig. De prijs op de wereldmarkt is het hoogst in twaalf jaar en afgelopen maand is deze zelfs dertig procent gestegen. Douwe Egberts heeft de prijsverhoging al in de consumentenproducten doorgevoerd. Maar de afgenomen productie van Arabica koffie is inmiddels ook voelbaar in de supermarkten van New York en de koffiebarretjes van Parijs. De prijzen gaan bijna wekelijks omhoog.

Tegelijkertijd groeit de vraag nu landen als Brazilie, India en China een grotere middenklasse krijgen die massaal aan de koffie gaat. De Specialty Coffee Association of America waarschuwde dit jaar zelfs dat “het niet vergezocht is om vragen te stellen bij het voortbestaan van speciale koffie”.

Het vooruitzicht van toenemende schaarste trekt volgens marktkenners steeds meer hedgefondsen en andere grote beleggers richting koffie. “Hun vraag overspoelt de markt”, stelt Mark Hawes van de Londense Sucden Financial in het FD. “Maar pas op”, waarschuwt hij. “Want als de muziek straks stopt, gaan er mensen spijt krijgen.”
Dick de Kock, medeoprichter van Coffee Company en een arbeidsverleden bij Douwe Egberts, vreest dat de prijzen van koffie voorlopig hoog zullen blijven.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter