Duurzaamheid duurt het langst /reageer

Duurzaamheid duurt het langst

Vandaag was in de Volkskrant te lezen hoe een nieuwe app consumenten helpt met checken van de duurzaamheid van producten in de supermarkt. De app van Questionmark beoordeelt producten op duurzaamheid op het gebied van milieu, dierenwelzijn en mensenrechten. Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat bedrijven duurzame producten en diensten leveren. Maar stel dat je als hoofd van een organisatie besluit dat je wil verduurzamen, hoe doe je dat dan? “Laat bestaande hiërarchieën los en creëer netwerken”, betoogt Ivo Matser van TSM Business School.

De app van Questionmark past in een bredere beweging van een toename van duurzame initiatieven. “Eigenlijk zou het woord duurzaamheid al niet meer zoveel aandacht moeten krijgen”, aldus Matser. “Het moet steeds meer gemeengoed worden dat je als mens, of dat nou particulier of zakelijk is, je altijd bewust bent van de footprint die je achterlaat.”

Van hiërarchieën naar netwerken

De tijd dat organisaties gebaat waren bij een leider die de rest commandeerde, is voorbij. Als organisaties daar al ooit gebaat bij waren. Duurzaam leiderschap vraagt om het aangaan van zoveel mogelijk verbanden, zowel binnen als buiten de organisatie. Matser: “In deze tijd is er dienend leiderschap nodig, een stijl die probeert het beste uit iedereen te halen.” Steeds meer de dialoog aangaan dus. Medewerkers zullen het best presteren als die uitgedaagd worden om mee te denken over een duurzame strategie. Vervolgens is het aan de duurzame leider om genoeg contacten buiten een organisatie te leggen om de doelen te verwezenlijken.

Welke footprint laat je achter?

Maar natuurlijk gaat een nieuwe duurzame koers niet alleen over leiderschap op het sociale vlak. Er zijn genoeg beslissingen die bijvoorbeeld op het ecologische vlak kunnen worden genomen. Daarbij is het wel van belang dat er niet alleen op wordt gelet in hoeverre de producten of diensten in balans zijn met de omgeving, maar juist ook op de gehele bedrijfsvoering. Dit gaat dus bijvoorbeeld ook om gebouwbeheer en de vervoersmiddelen die een onderneming gebruikt. “De natuur moet niet meer alleen worden gezien als een bron van grondstoffen, maar als bron van inspiratie”, aldus Matser. Er zijn inmiddels initiatieven die uitgaan van biomimicry, wat inhoudt dat voorbeelden uit de natuur worden gebruikt om moderne technologieën efficiënter te maken. Zo kunnen insecten ons nog heel veel leren over efficiëntie.

Winst en duurzaamheid gaan hand in hand

Het is niet voor niets dat de eerdergenoemde app van Questionmark aan terrein wint. In eerste instantie gingen veel organisaties ervan uit dat het inzetten op duurzaamheid ten koste zou gaan van de winst. Dit hoeft echter zeker niet zo te zijn, en hangt mede af van de definitie van winst die je gebruikt. Matser: “Organisaties kunnen beter in termen van prosperity dan in termen van profit denken. De winst die je als onderneming behaalt, kun je veel breder trekken dan alleen geldelijk gewin. Een organisatie kan ook winst maken op sociaal of ecologisch vlak. Daarmee bewijs je duidelijk het bestaansrecht van je organisatie, wat ook weer voor winst op het economisch vlak zal zorgen.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.