Duurzaamheid, geluk en de rol van marketing /reageer

Duurzaamheid, geluk en de rol van marketing

Nederland scoort al tientallen jaren even hoog op geluksgevoel, ondanks dat we welvarender worden. Hoe zit dat, vraagt Frans-Peter Dechering zich af.

Het blijkt dat we ons vandaag hetzelfde gelukscijfer toekennen als 30 jaar geleden. En dat ondanks de economische groei. Nederland scoort internationaal gezien een toppositie als het gaat om geluksgevoel. Het kengetal Bruto Nationaal Product lijkt dus als maat voor welzijn niet te voldoen. Het cijfer voegt voor mensen blijkbaar niets toe aan hun gevoel van geluk. Hoe de economie dan moet worden ingericht om geluk te stimuleren is nog niet ontdekt.

Wat is geluk?

Geluk is een status. Geobsedeerd streven naar geluk is zinloos, zeggen de deskundigen. Maar wat is geluk eigenlijk? Om te beginnen: geluk is relatief. Als de buurman een nieuwe auto heeft dan voel je je tijdelijk ongelukkiger met je wat oudere auto. Dit gegeven maakt het gek genoeg onmogelijk om iedereen gelukkig te maken. De aankoop van materiële zaken leidt tot een tijdelijk verhoogd geluksgevoel. Na enige tijd zakt men weer naar het natuurlijke geluksniveau, het set point genoemd. Stabiliteit en zekerheid dragen wel in belangrijke mate bij aan ons geluksgevoel. En daar kunnen we in de marketing wat mee.

Duurzaamheid en geluk hangen samen

Nespressoreclame nèt niet goed

Bij Nespresso proberen ze in te spelen op dat geluksgevoel: het gegeven dat je op een makkelijke manier steeds exact hetzelfde kopje espresso krijgt. Dat draagt bij aan het geluksgevoel. Alleen werkt de reclame niet perse. George Cloony appelleert slechts weinig aan de basisgedachte dat geluk zit in kleine dingen. Mooie modellen, bijvoorbeeld, schrikken juist af. Ook de mysterieuze sfeer, die mede veroorzaakt wordt door de slogan “What else?”, schrikt af.