Dwarse kijk op digitale tijdgeest /reageer

Dwarse kijk op digitale tijdgeest

“E-mail is natuurlijk een geweldige uitvinding, en dat je je oude stinkende gymschoenen tegenwoordig niet meer in de Zak van Max hoeft te doneren aan de derde wereld, maar nog voor 1,25 euro aan de buurman kunt slijten via eBay, is ook een voordeel, maar voor het overige zijn de zegeningen van het digitale tijdperk diffuus.”

Zo begint het essay ‘Een blog voor je kop’ waarmee juriste Wanda Perez onlangs de Martin van Amerongen-prijs won. In haar essay keert Perez zich tegen de tijdgeest. In een aanstekelijke stijl trekt ze de zegeningen van het internet in twijfel. Perez’ dwarse kijk is ingegeven door angst voor privacyschendingen en voor information overload, of beter gezegd: een brij van nutteloze informatie.

Ingezonden brieven

Elke dag komen er 40.000 blogs bij en 99,9 procent daarvan bevat onzin, waarschuwt Perez. “Bloggers zijn wat vroeger ingezonden-brievenschrijvers waren. De onophoudelijke zee van gekanker en paranoïde theorieën die vroeger nog werd gefilterd via het bureau van de meest deerniswekkende figuur op de krantenredacties, te weten de redacteur ingezonden brieven, vindt tegenwoordig moeiteloos en in volle wildheid de weg tot de lezer door middel van het zogeheten ‘blog’.”

Perez’ tirade tegen webloggers neemt veel plaats in het essay in. Ruim 1.325 van het 2.520 woorden tellende essay gaan over de schade die webloggers volgens Perez aanbrengen aan de digitale nieuwsvoorziening.

Rol van weblogs

Dat er veel weblogs bestaan die irrelevante informatie bevatten, is zonder meer een feit. Maar niemand is verplicht deze blogs te lezen. David Shenk, de mediadeskundige die in 1997 voorspelde dat we zouden bezwijken onder een onvoorstelbare en niet meer te verwerken hoeveelheid informatie in zijn boek Data Smog, noemt tien jaar later juist de door Perez zo gehate weblogs als belangrijke filters en als belangrijke aanvullingen op de traditionele media.

Shenk prijst bloggers als slimme informatieprofessionals die de journalistiek corrigeren en inmiddels zelf een nieuwe vorm van journalistiek bedrijven

Shenk voorspelde tien jaar geleden het einde van de journalistiek. Hij was bang dat de traditionele journalistiek bedolven zou raken onder commercieel lobbywerk van pr-bureaus en infomercials. Shenk prijst bloggers als slimme informatieprofessionals die de journalistiek corrigeren en inmiddels zelf een nieuwe vorm van journalistiek bedrijven.

Wetenschappelijk verantwoord

Maar hoe weet je nu welke weblogs goed en betrouwbaar zijn? Natuurlijk kun je aan vrienden en collega’s vragen welke blogs zij goed vinden en zoeken via de weblogzoekmachine Technorati.
Sinds kort is er echter ook een wetenschappelijk verantwoorde methode om op zoek te gaan naar goede weblogs. Onderzoekers van Carnegie Mellon University hebben een interessante methode ontwikkeld waarmee ze bepalen welke weblogs het meest relevant zijn.

Methode

De onderzoekers gaan uit van het idee dat mensen zo weinig mogelijk weblogs en berichten willen lezen om goed op de hoogte te blijven van het belangrijkste nieuws. Ze ontwikkelden een methode waarbij gekeken wordt naar het aantal berichten op een weblog en het aantal links dat andere blogs aanbrengen naar die berichten. Resultaat is een lijst met 100 relevante blogs.
Een nadeel van de lijst is dat de wetenschappers alleen naar de Amerikaanse blogosfeer hebben gekeken. Het onderzoek is echter reproduceerbaar en ook toe te passen op Nederlandse weblogs.

Dit artikel verscheen eerder op Independentminds.nl

Reageren via Facebook

Reacties

Over Marie-José Klaver

Marie-José Klaver (1969) schrijft al meer dan tien jaar over en op internet. Zij doet dit o.a. voor NRC Handelsblad, nrc.next, Independent Minds en InformatieProfessional. Tot haar specialisaties behoren cybercultuur, privacy, auteursrecht, hacken en zoeken.