E-afval te vaak nog gewoon de afvalbak in /reageer

Consumenten

Volgens Kim Schoppink, campaigner giftige stoffen van Greenpeace, levert individuele verantwoordelijkheid van bedrijven wel veel op. “Een meer individueel systeem draagt wel bij aan eco-design, omdat bedrijven moeten betalen voor hun eigen producten als die afval zijn geworden. Deze producten leveren meer op als ze geen gif bevatten en makkelijk uit elkaar te halen en te recyclen zijn.”

Greenpeace legt volgens Huisman de nadruk teveel op de producenten. “Je hebt de consumenten, gemeenten, kleinhandel en centrale overheid nodig. Anders krijg je een lekkend systeem zoals in Nederland.” Daarvan wordt niet alleen het milieu de dupe, maar ook de consument. Huisman: “Producenten zijn allereerst uit op lagere kosten. Als ze meer moeten inzamelen en moeten verwerken kost hun dat meer geld. Daar draait de consument voor op. Het is uiteindelijk de consument die betaalt.”

Dit artikel is eerder verschenen in NRC Handelsblad.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Marie-José Klaver

Marie-José Klaver (1969) schrijft al meer dan tien jaar over en op internet. Zij doet dit o.a. voor NRC Handelsblad, nrc.next, Independent Minds en InformatieProfessional. Tot haar specialisaties behoren cybercultuur, privacy, auteursrecht, hacken en zoeken.