Een goed webteam is precies groot genoeg /1 reactie

fig 1De technologie die gebruikt wordt om de site te ontwikkelen, kan de hoeveelheid personeel ook beïnvloeden. Meestal hebben complexe websites namelijk enkele mensen nodig voor het technisch onderhoud. Zo kunnen we dus stellen dat er drie niveaus zijn in de complexiteit van websites.

  • Basic
    Dergelijke sites, die vaak brochureware genoemd worden, zijn de simpelste sites. Op dergelijke sites staat enkel informatie in platte tekst (HTML/XHTML) die op een webserver gehost wordt, met ter ondersteuning misschien een paar afbeeldingen en downloads. De eenvoudige aard van dergelijke sites geeft aan dat ze relatief makkelijk te onderhouden zijn. Vaak is slechts één persoon die wat basiskennis heeft al genoeg.
  • Dynamic
    Voor een dynamische website wordt de content in een database opgeslagen en gepubliceerd aan de hand van de behoefte van de bezoekers. Dergelijke sites worden vaak door bedrijven gebruikt die enorme hoeveelheden aan informatie op een standaardmanier publiceren, bijvoorbeeld nieuwssites. Hierbij moet echter vermeld worden dat op een dynamische site (binnen de definitie die hier gehanteerd wordt) geen transacties plaatsvinden, d.w.z. er is geen mogelijkheid om ‘in te loggen’ of ‘te kopen’.
    De gebruikerservaring van een dynamische website vergelijkbaar is met die van een basissite, maar de onderliggende technologie veel ingewikkelder. Daarom kan er voor een dergelijke eenheid van gemiddeld formaat een team nodig zijn van twee of drie leden met goede technische vaardigheden.
  • Transactional
    Een transactional website is een site die gebruik maakt van het internet om toepassingen te hosten ter ondersteuning van de bedrijfsvoering of om inkomsten te verkrijgen. Een aantal van de bekendste sites gebruikt dit als model voor hun bedrijfsvoering, bijvoorbeeld Dell.com.

Niet al deze sites worden gebruikt voor de handel. Veel bedrijfsintranetten kunnen bijvoorbeeld als transactional sites gezien worden vanwege de interactieve features die ze gebruiken: roosters, declaraties, etc. Wegens de verscheidenheid aan technologie die op transactional sites gebruikt wordt (applicatieservers, beveiligingssystemen, etc.), is er een team van zeer bekwaam personeel nodig om de site te ondersteunen. De grootste en drukste sites hebben vaak zes mensen of meer in dienst.

De invloed van activiteit

fig 2De activiteit op een website is de laatste, en mogelijk de belangrijkste factor wat betreft het plannen van de bezetting van een webteam. Drukke sites krijgen sowieso te maken met bergen feedback, klachten en algemene onderhoudskwesties. Als gevolg hiervan heeft de complexiteit een sterke invloed op het personeel van alle onderhoudsgebieden. Het kan zelfs zoveel invloed hebben dat de bezetting die op basis van de grootte of complexiteit aanbevolen werd, verdubbelt.
Twee algemene manieren om de activiteiten online te meten zijn het aantal pageviews en bezoekers. De algemene regel is dat een site minimaal 1.000.000 pageviews of 100.000 bezoekers per maand moet hebben om als een drukke site gezien te worden (hoewel veel sites veel meer pageviews of bezoekers hebben).

Als resultaat van zulke enorme activiteit is het zeer onwaarschijnlijk dat een site goed kan draaien zonder een volledig team van onderhoudspersoneel. Voor een drukke e-commerce website die ook groot is qua formaat, kunnen tientallen personeelsleden nodig zijn om de site draaiende te houden.

fig 3Veel managers begrijpen simpelweg niet waarom er voor het onderhoud van sommige websites een aanzienlijke hoeveelheid personeel nodig is, en dat kan leiden tot een permanente onderbemanning. Het veranderen van deze houding is een van de grootste uitdagingen van een webteam; met een beetje geluk zullen de uitgangspunten die in dit artikel zijn uitgezet daarbij helpen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op A List Apart en Geschreven door Shane Diffily. Hij is auteur van The Website Manager’s Handbook en webbeheerder van Ierland’s grootste energieleverancier. Hij schrijft regelmatig over het onderhouden en beheren van websites op zijn eigen weblog.

Reageren via Facebook

Over Ingeborg van Hofwegen

Ingeborg is afgestudeerd aan de Vertaalacademie te Maastricht. Nu werkt ze als freelance vertaalster en vertaalt vanuit het Engels in het Nederlands. Ze is te bereiken via I.van.Hofwegen@gmail.com.