Een taxi bestellen? Daar is een app voor /reageer

Een taxi bestellen? Daar is een app voor

Met Cabster, een online taxidienst die 12 juni werd geïntroduceerd, wil Connexxion de ultieme schakel tussen reiziger en taxi worden. Door 2.700 eigen voertuigen aan te vullen met (op dit moment) 2.300 auto’s van zestig aangesloten externe partijen aggregeert het vervoersbedrijf een landelijk aanbod van taxi’s.

Slim, want de nieuwe totaalaanbieders zijn de grote winnaars van de afgelopen jaren. Denk aan Booking.com, de hotelwebsite die tegenwoordig de standaard is op internet. Denk aan Spotify, de online muziekdienst die de manier van muziek consumeren op zijn kop heeft gezet. Of denk aan Amazon.com en Nederlands trots Bol.com, waar zo’n beetje alle boeken van de wereld te vinden zijn.

Lastig concurreren

Het zijn overkoepelende online platformen waartegen het lastig te concurreren is. Andere partijen kunnen niet tippen aan de schaalgrootte van deze totaalaanbieders, tegelijkertijd moeten ze wél de samenwerking aangaan (en dus een deel van hun marge afstaan), want de totaalaanbieder heeft door het onbeperkte aanbod de eerste aandacht van het publiek.

Als de totaalaanbieder toch alles heeft, waarom dan verder zoeken? Connexxion hoopt met dit argument bijvoorbeeld de zakelijke reiziger te overtuigen, vertelt coo Theo Vegter aan MT. “Alle bonnetjes zijn op één plek terug te vinden.”

Connexxion startte in november 2011 met de ontwikkeling van Cabster. Vegter: “Andere partijen hebben in het verleden geprobeerd om een soortgelijk product in de markt te zetten, maar dat is altijd mislukt. Ik denk dat de tijd er nu rijp voor is. Door nieuwe technologie is er meer mogelijk, daarnaast is er een grotere acceptatie onder consumenten. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone.” Logischerwijs is Cabster dus ook als app voor iPhone en Android beschikbaar.

Cruciale marketing

Met de opkomst van het mobiele kanaal was aan één van de belangrijkste voorwaarden voldaan, want een taxi: die bestel je nou eenmaal geregeld als je onderweg bent. Net zo cruciaal voor de slagingskans van de dienst is goede marketing, zegt Vegter: “Bij de vorige pogingen van andere bedrijven was dit altijd een onderbelicht aspect. Wij hebben een flink marketingbudget vrijgemaakt, want als je dit doet, moet de consument het wel weten. We hebben natuurlijk eigen taxi’s en bussen om de dienst onder de aandacht te brengen, daarnaast gaan we uitgebreid adverteren, bijvoorbeeld op Radio 538.” Het is een beetje wennen voor het bedrijf, zegt Vegter: “We genereren jaarlijks 300 miljoen euro taxi-omzet, maar dat komt vaak voort uit overheidsgerelateerde opdrachten. Daarvoor hoeven we geen marketing te doen.”

Aan Cabster werkten “alles bij elkaar een man of vijf fulltime”, daarnaast huurde Connexxion externe krachten in, bijvoorbeeld voor hulp bij het maken van de mobiele applicaties. Vegter: “Maar onze eigen ontwikkelafdeling was daar ook bij betrokken. Het is noodzakelijk om bij dit soort projecten ook interne IT-kennis te hebben, want ik kan de functionaliteit van het product persoonlijk best goed beoordelen, maar de onderliggende technologie moet je ook kunnen toetsen en beoordelen. Daarvoor heb je experts nodig.”

Vergroting van de markt

In ruil voor marketing, ontwikkeling en ondersteuning vanuit de backoffice, krijgt Connexxion een percentage van de ritopbrengsten van de aangesloten externe partijen. Vegter denkt daarnaast dat de transparantie van Cabster de totale markt voor taxiritten in Nederland kan vergroten. “Als de dienst eenmaal bekend genoeg is, kan het de mindset onder reizigers veranderen. De taxisector heeft op dit moment nog geen excellent imago, mensen denken dat ze worden omgereden of dat ze teveel moeten betalen. Door vooraf duidelijk te maken wat verwacht kan worden, zal de taxibranche weer vertrouwen winnen.”

Ook interessant:

Het succes van Vente-privee: “Ik ben 100% Google-vrij”
5 redenen waarom er nog geen Spotify voor films is
Amazon hard op weg de machtigste te worden

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen