Een YouTube voor academici /reageer

Een YouTube voor academici

Raymond Hannes en Robert Lange willen onder de naam MyDivvi een open platform creëren voor academici. Aan ondernemersmagazine Sprout vertellen ze: “Naar onze schatting wordt momenteel maar vijf procent van alle content van studenten, zoals paper en scripties, door uitgevers gepubliceerd. 95 procent blijft dus liggen op universiteiten. Natuurlijk is een deel daarvan van slechte kwaliteit, maar toch zit hier ook een heel groot deel bij dat goed is. MyDivvi kan deze wetenschappelijke stukken, inclusief alle andere academische literatuur, gratis beschikbaar maken.”

Kennisniveau bepalen

Net zoals op websites als YouTube en Flickr kan iedereen content publiceren op MyDivvi. Ook willen Hannes en Lange content gaan verzamelen door verschillende Open Access databases te indexeren en beschikbaar te maken. Geld wil het duo gaan verdienen met premium services, zoals het aanbieden van peer reviews.

Daarnaast hebben ze een algoritme ontwikkeld dat het kennisniveau van een gebruiker kan bepalen. “Door activiteiten van onze gebruikers op MyDivvi kunnen we bepalen wat iemands achtergrond is en of hij een expert is of niet. Deze gegevens gebruiken wij bij de reviews van alle documenten. De review van een expert telt zwaarder dan die van een leek. Eén van de premium services is dat wij jouw document kunnen opsturen naar deze experts, zodat zij eerder een review geven dan wanneer je het over laat aan het toeval. Feitelijk is dat dus een peer review.”

Het tweetal denkt er ook aan om een extra service voor universiteiten te ontwikkelen. “Daar kunnen wij statistische gegevens aan doorspelen. Universiteiten kunnen met onze dienst exact zien op welk vakgebied zij experts leveren. Ook willen wij een talentdatabase ontwikkelen voor academici, waardoor deze beter hun academische expertise kunnen promoten bij het bedrijfsleven. Wij worden dan de bemiddelaar van academisch talent zoals LinkedIn dat doet met haar database.”

De bedenkers van MyDivvi zijn op dit moment in gesprek met een investeerder die de ontwikkeling van het online platform moet financieren. Een eerste betaversie van het concept wordt binnen drie maanden verwacht.

Lees het volledige interview met de bedenkers van MyDivvi op Sprout.nl.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sprout

Sprout is het ondernemersmerk van Nederland. Via web, print, events en boekjes ondersteunt het ondernemers bij hun groei-ambities.