Eerste elektrische Dakarbuggy gaat als een speer /reageer

Eerste elektrische Dakarbuggy gaat als een speer
  • door: Bastienne Wentzel
    over: energie, duurzaam
    op: 7 juli 2011
  • Tim Coronel gaat met een elektrisch aangedreven voertuig de Dakar Rally rijden, Wubbo Ockels staat hem bij.

  • "Elektrisch is nog altijd synoniem met langzaam. Wij gaan daar verandering in brengen."

En, hoe rijdt dat nou, een elektrische auto? “Wow,” zegt Tim Coronel. Zojuist heeft het prototype van zijn elektrische Dakar-buggy een flitsende entree gemaakt tijdens de perspresentatie. “Ik was echt verrast door de power bij het optrekken. Ik mis wel het geluid van de motor een beetje,” zegt Tim, om er vervolgens fluisterstil als een speer vandoor te gaan met het wagentje.

Autocoureur Tim Coronel zal als alles goed gaat op 1 januari 2012 als eerste ooit in een elektrisch aangedreven voertuig aan de start van de Dakar Rally staan. Op 6 juli presenteerde het team na tien weken hard werken de eerste superbuggy. Het oefenmodel is gemaakt op het onderstel van de buggy waarmee Tim in de 2011-editie van de Dakar eerste werd van het zogeheten single seater klassement.

De benzinemotor is eruit gesloopt en een elektromotor van 90 kW is ervoor in de plaats gekomen. Dat is net zoveel als in pakweg de elektrische middenklasser Nissan Leaf. Die weegt twee keer zoveel als de buggy van 650 kg, dus allicht dat die laatste wel snel wil rijden. Samen met de bedrijven Novolectriq en All Green Vehicles, beide specialisten in het ontwikkelen van bijzondere elektrische auto’s, werd de speciaal geprepareerde elektromotor in de bestaande McRae 4×2 buggy gebouwd.

De complete set accu’s voor het aandrijven van de elektromotor zal langs de zijkanten van het wagentje worden geplaatst. Wanneer ze tijdens de rally leeg raken, brengt het serviceteam een serie nieuwe. Vervangen van de accu’s kost ongeveer net zoveel tijd als brandstof tanken. De lege set wordt in de volgauto’s met aggregaten opgeladen. Ook weer niet zo héél milieuvriendelijk dus. “Daar zijn we ons van bewust, maar we doen wat we kunnen. Binnen de mogelijkheden van de Dakar gaan we zo duurzaam mogelijk rijden,” aldus de coureur.

Tim Coronel in zijn nieuwe elektrische buggy

Het prototype wordt komende zomer getest in Nederland, Frankrijk, Spanje en Marokko. Het gaat daarbij vooral om de koeling, die onder andere verzorgd zal worden door zonnepanelen op het dak. Maar waarom rijdt de buggy niet op zonnestroom? “Tijdens de Dakar worden de panelen heel erg snel stoffig,” legt Tim uit. “Ze verliezen dan een groot deel van hun efficiëntie. Dat is niet zo handig als je aandrijving ervan afhankelijk is.”

Astronautenblik

Onder leiding van Wubbo Ockels heeft een team van studenten van de TU Delft berekend hoe de optimale buggy eruit moet zien. Ze berekenden hoeveel energie er nodig is, maar bedachten ook de beste constructie met lichte materialen en maakten een ontwerp dat weinig luchtweerstand heeft.

Ockels is niet alleen ex-astronaut, maar ook een pleitbezorger van innovatie in duurzame energie. Zijn blik op de aarde van buitenaf heeft hem daartoe gebracht, vertelt hij. “Als je vanuit je capsule naar die bol kijkt die de Aarde is, dan zie je eromheen een heel dun, fragiel schilletje. Die schil is onze atmosfeer, die ons beschermt. Ik realiseerde me daar dat we heel erg voorzichtig met onze atmosfeer moeten zijn. En laten we eerlijk zijn: mensen die rally’s rijden zijn niet bepaald milieuvriendelijk bezig.” Innovatie van het soort dat het Dakar-team nu doet is cruciaal, zegt hij, en hij is blij dat Tim hem enkele maanden geleden belde voor hulp bij dit project.

Wubbo Ockels en Tim Coronel presenteren de elektrische buggy, prototype voor Dakar 2012

“Ik ben ervan overtuigd dat wij de kennis in huis hebben om de snelste wagen te maken,” zegt Ockels. Die kennis is de afgelopen tien jaar ontwikkeld onder andere in het Nuna-project waarbij studenten een wagen ontwerpen die volledig op zonnestroom loopt. Met die wagen, waarvan dit jaar al de zesde editie wordt gebouwd, doen ze mee aan de World Solar Challenge in Australië, die ze ook al eens wonnen.

Ook ontwikkelde Ockels de elektrische Superbus, een elektrische, lichtgewicht, automatisch bestuurde, supersnelle en luxe nieuwe vorm van openbaar vervoer. “Bij het grote publiek is elektrisch nog altijd synoniem met langzaam. Wij gaan daarin verandering brengen.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Bastienne Wentzel

Bastienne Wentzel is gepromoveerd chemicus en sinds 2005 werkzaam als freelance wetenschapsjournalist (specialiteit bètawetenschappen en techniek). Daarnaast fotografeert ze en schrijft ze graag over autos en reizen.