Elf keer adverteren in de nieuwe eeuw /1 reactie

#5. Virals 2.0

Virals, filmpjes die het internet worden rondgestuurd omdat ze grappig zijn, zijn al jaren een beproefd recept om aandacht te krijgen. Recent hebben enkele merken het middel nieuw leven ingeblazen, door het te gebruiken om letterlijk de dialoog met de consument te zoeken. Het bekendste en succesvolste voorbeeld is de campagne van Old Spice. Vanaf 13 juli 2010 werd online een vervolg gegeven aan de tv-campagne The Man Your Man Could Smell Like, waarin acteur Isaiah Mustafa de hoofdrol speelt, door hem in filmpjes op YouTube vragen van consumenten te laten beantwoorden, die werden gesteld op verschillende sociale netwerken.

In totaal werden in 3 dagen 185 (!) filmpjes gemaakt en antwoordde ‘The Old Spice guy’ allerlei vragen, tot aan die van beroemdheden als Ashton Kutcher aan toe (zie filmpje hieronder), die de viral oppikte en het tot een nog groter succes maakte. Het eerste filmpje, gericht aan ene Michael Langston Moore, is bijna 15.000 keer bekeken, de laatste, een afscheid aan alle kijkers, bijna 6 miljoen keer. Een meer recent voorbeeld komt van Kraft, dat tweets van consumenten over een macaronimaaltijd verwerkte in televisiereclames, “at the speed of cheese”.

#6. Gebouwen als billboard voor één dag

Een gebouw als gigantisch dynamisch billboard, het kan met 3D-mapping. Adidas gebruikte bijvoorbeeld het Palais du Pharo in Marseille om de nieuwste, wereldwijde campagne te lanceren in een ruim 2 minuten durende live videoclip. Eigenlijk moet je de beelden zien om de kracht ervan te ervaren, maar kort gezegd werkt het als volgt: een gebouw wordt gebruikt als projectiescherm én als decor, waarop een driedimensionale film speelt.

In het Adidas-voorbeeld leek het bijvoorbeeld alsof het gebouw instortte, terwijl in maart dit jaar op het Customs House in Sydney een racewedstrijd was te zien tussen twee Hot Wheels-auto’s (zie filmpje hieronder). Ook in Nederland is 3D-mapping al te zien geweest. Zo gebruikte H&M de techniek (in dit geval ontwikkeld door het bedrijf Mr. Beam) vorig jaar tijdens de opening van de nieuwe flagstorewinkel op de Dam in Amsterdam.Bijkomend voordeel: zulke gebeurtenissen dreunen nog lang na op internet, waar de filmpjes van 3D-mapping enorm populair zijn.

#7. Locatiegebaseerd adverteren

Sommige mensen zien er de lol van in hun vrienden te laten weten waar ze zijn. Dat kunnen ze met Foursquare, een smartphone-applicatie die gebruikers op plekken laat ‘inchecken’. Wie het meeste incheckt, wordt ‘mayor’ en dat brengt voordelen met zich mee, zoals gratis koffie bij Starbucks. Het Duitse GranataPet pakte het nog ludieker aan. De diervoedingproducent liet een interactief billboard ontwikkelen (zie filmpje hieronder) waar hondenbezitters gratis een bakje brokjes konden krijgen, als ze op de ­locatie incheckten via Foursquare. De slogan? Check in, snack out!

Ook interessant is het Nederlandse Repudo, een applicatie waarmee gebruikers digitale bestanden (tekst, foto’s, video) op fysieke locaties kunnen achterlaten voor hun vrienden. Heineken gebruikte de toepassing recent bij een Facebook-spel waarbij gebruikers op zoek moesten naar op bepaalde locaties gedropte trofeeën. Lucas Tielemans, ­oprichter/eigenaar van Repudo, zegt dat het gaat om de creatie van schaarste. “De eerste Superman-strip, een uniek object, werd voor 1 miljoen dollar verkocht. Bij digitale goederen zal dat nooit gebeuren, omdat ze oneindig kopieerbaar zijn. Door digitale goederen locatiegebonden te maken, zorg je ervoor dat het weer schaars wordt.”

#8. Alles is straks te scannen

QR-codes, afgeleid van quick response, zijn vierkantjes met een ingewikkeld zwartwit-patroon, die zijn te scannen met een smartphone, waarna de gebruiker bijvoorbeeld op een website terechtkomt. Dentsu, het grootste reclamebureau van Japan, heeft een applicatie ontwikkeld waarbij geen code meer nodig is, maar elk object herkend kan worden. Tenminste, als het is voorgeprogrammeerd in de software van de bewuste applicatie, Scan It genaamd (tot nu toe helaas alleen beschikbaar in iTunes appstore Japan). Bij de lancering, eind 2010, werkte de herkenningssoftware alleen bij Japanse bankbiljetten. Wie een foto van briefgeld maakte, werd naar YouTube geleid waar filmpjes te zien waren over Japans geld.

Het idee is dat in de toekomst elk product of object gefotografeerd kan worden, waardoor elke foto kan leiden naar aanvullende, digitale content. Dentsu wil in de toekomst ook augmented reality-mogelijkheden aan de applicatie toevoegen. Zo heeft het bedrijf al een andere applicatie ontwikkeld, iButterfly (zie filmpje hieronder), waarmee gebruikers virtuele vlinders moesten vangen, die dus alleen te zien waren op het mobiele beeldscherm. De gevangen vlinders konden daarna als kortingsbonnen gebruikt worden en uitgewisseld worden met vrienden.

Op de volgende pagina: games, branded content en non-tech adverteren!