Elf keer adverteren in de nieuwe eeuw /1 reactie

#9. Reclame als spelletje

Online games zorgen ervoor dat mensen spelenderwijs in aanraking komen met je merk. ING ging recent bijvoorbeeld een samenwerking aan met Disney, voor het online spel De zoektocht naar de gouden pinniemaat. McDonalds maakte gebruik van de populariteit van Farmville, een virtuele boerderij op Facebook, die bijna 50 miljoen (!) maandelijks actieve spelers telt. Gedurende één dag konden gebruikers, om “McDonalds te helpen”, tomaten- en mosterdplanten plaatsen. In ruil hiervoor kregen de spelers virtuele goederen voor het spel.

McFarmville

Nog een paar leuke varianten: 140Fire laat merken via online video vragen stellen aan gebruikers, bijvoorbeeld in de vorm van een poll die bovenin het beeld verschijnt. En het bedrijf SCVNGR laat gebruikers via een applicatie op locaties opdrachten uitvoeren. Zo liet Coca-Cola jongeren op jacht gaan in winkelcentra, waar ze met hun smartphone aan de slag moesten in ruil voor cadeaukaarten en merchandise.

Ook mooi: de Pleasure Hunt van ­Magnum, een online game waarbij een dame over het hele internet struint op zoek naar ijsjes. Dat ze daarbij sites meepikt van adverteerders as YouTube, Spotify en Dove is natuurlijk mooi meegenomen. En dan is er – natuurlijk – ook nog weer altijd ons eigen Heineken, dat vrijwel aan elke reclamevorm mee lijkt te doen die technisch kan. De bierbrouwer lanceerde StarPlayer, een game waarmee je een voetbalspel kunt spelen terwijl je naar de Champions League op tv kijkt. Er kunnen bijvoorbeeld punten worden verdiend als juist wordt voorspeld wat er gebeurt bij een vrije trap. Die punten kunnen dan weer gedeeld worden via social media. En als het nog nodig was het modernisme van Heineken te benadrukken: reclame voor het reclamespel werd weer gemaakt via een iAd, het nieuwe app-advertising network van Apple.

#10. Branded content

Deze categorie is eigenlijk overkoepelend: alles kan namelijk branded content zijn. Het uitgangspunt van deze marketingtechniek is dat je iets inhoudelijks biedt aan je publiek, zonder daar in eerste instantie directe productverkoop voor terug te krijgen. Die extra omzet komt later wel, zo is de gedachte, als een merk maar lang genoeg laat blijken dat ze voor een bepaald thema staan. Dat thema is de rode draad, die alle marketingvormen en kanalen aan elkaar verbindt.

De Unox-nieuwjaarsduik? Typisch gevalletje branded content. De Appie-applicatie waarmee Albert Heijn winkelend publiek de kortste routes door winkels aanbiedt, gebaseerd op je boodschappenlijstje? Branded content. Microsoft die op internet tips geeft en gratis telefonische ondersteuning aanbiedt bij het schoonhouden van je computer? Branded content. Meer weten over dit thema? Lees het complete verhaal in de MT500, de jaarlijkse uitgave van MT over de bedrijven met het beste imago.

Adzookie, je huis als billboard

#11. Non-tech adverteren?

Zijn er ook nog innovatieve reclame­vormen die niet, of op zijn minst minder, met technologie te maken hebben? Jazeker. Guerillamarketing is de laatste tijd een hippe term (denk aan de Bavaria­meisjes tijdens het WK in Zuid-Afrika), Microsoft haalde grote successen door zijn Kinect aan te prijzen in Brand Stores en Philips adverteert tegenwoordig zelfs onder de noemer ‘Healthy Life’ voor een actie met LED-verlichting op melkpakken met biologische zuivel.

Ook interessant is het succes van Photoflyer, dat een jaaromzet draait van 2,7 miljoen euro door voor merken foto’s te maken en deze in te lijsten, bijvoorbeeld op evenementen. Een bezoekje aan de Miljonairsbeurs? De consument gaat met een leuk aandenken naar huis, waarbij toevallig Heineken adverteert op het fotolijstje. Innovatie hoeft dus niet technologiegedreven te zijn, het begint of staat altijd weer met een goed idee.

Zo’n goed idee kan overal zijn, weten ze bij Fresh Green Ads, een Amsterdams mediabureau dat het zoekt in opvallende (en groene) potentiële reclamedragers als zand en gewassen. Indruk maken op het strand? Het kan met de Sand Printer. Of neem de Rain Campaign (zie foto hieronder), waarbij de boodschap pas op de stoep verschijnt als de hemel huilt. Er is zelfs Water Drop Advertising mogelijk, waarbij de boodschap in een gordijn van water wordt gepresenteerd. Bijkomend voordeel: de vorm is zo opvallend, dat persaandacht verzekerd lijkt.

Feitelijk is geen plek te gek om je verhaal te vertellen. Het Amerikaanse AdZookie (zie foto boven) biedt sinds kort zelfs noodlijdende huiseigenaren de kans hun woning te verhuren als billboard. Alleen het dak blijft onbeschilderd: de rest van het huis is helemaal voor de adverteerder.

De Rain Campaign van Fresh Green Ads

Reageren via Facebook

Over Rob van Leeuwen