Nieuws/ En Facebook concurreert voort /reageer

door: Ewald Smits
over: internet, media, concurrentie, strategie
op: 19 augustus 2010

Facebook heeft Places gelanceerd, een nieuw locatiegebaseerd platform. Daarmee zet het de aanval op Google verder in.

Met Places kunnen gebruikers via hun smartphone inchecken op een bepaalde plaats, zelf plaatsen aanmaken en zien welke vrienden en andere Facebook-gebruikers in de buurt zijn. Ook is het mogelijk om met andere Facebook-vrienden op zoek te gaan naar een locatie om samen dingen te doen. Bedrijven kunnen een plaats of gelegenheid aanmaken.

Lokale adverteerders

Faxcebook richt met Places de pijlen op kleine lokale adverteerders. Met een how to-guide legt het sociale netwerk uit hoe een Place-pagina geregistreerd kan worden voor bedrijven en wat de voordelen zijn. Het zet daarmee de aanval in op Google, dat dit jaar 32 miljard dollar omzet hoopt te halen met het verkopen van kleine lokale advertenties.

Wie is de grootste?

Google en Facebook strijden al tijden om wie de grootste is op internet. Met 500 miljoen gebruikers groeit Facebook hard. Places moet ervoor zorgen dat gebruikers meer en vaker gebruik maken van de diensten van het vriendennetwerk. Daarbij hoopt het een (fors) deel van de advertentie-inkomsten van Google af te snoepen door adverteerders lokaal een betere propositie te bieden. Places moet dat gaan doen.

Vooralsnog is de nieuwe dienst enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, maar Facebook is van plan in de nabije toekomst Places open te stellen voor andere landen. Facebook Places staat los van Facebook, in die zin dat een bedrijf dat al aanwezig is op Facebook, op Facebook Places opnieuw een eigen pagina aan moet maken.

Meer technieuws op www.techbusiness.nl

Reageren via Facebook

Reacties