Explosieve groei aantal chatbots in Nederland
/reageer
-
door: Redactie Sync over: internet, consumenten, businesstrends op: 6 mei 2008 Dit jaar verdriedubbelt het aantal Nederlandse chatbots
We gaan steeds vaker online communiceren met deze virtuele gesprekspartners
Dit jaar gaat de groei van het aantal chatbots - geautomatiseerde chat-vriendjes op een website of in Live Messenger - verdrievoudigen. Dat blijkt uit onderzoek van Chatbots.org uit eigen analyses en navraag bij de Nederlandse chatbotleveranciers.
In de toekomst krijgen we steeds vaker geautomatiseerd contact via chatbots.
Gesprekspartner
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner, een computerprogramma dat een dialoog aangaat met mensen. Chatbots komen voor op websites en in chatprogramma’s zoals Windows Live Messenger (voorheen MSN Messenger).
Chatbots hebben vaak een naam en een gezicht. Bedrijven zetten chatbots in om eenvoudige vragen te beantwoorden of als held in een campagne. Een voorbeeld van een chatbot is de Postbank Buddy die vragen beantwoordt over het saldo of transacties van Postbankklanten. Maar ook bijvoorbeeld Caroline Tensen heeft een eigen chatbot rondom het televisieprogramma ‘1 tegen 100’.
Onderzoek
Vanaf 2002 tot begin dit jaar zijn er 53 chatbots professioneel ontwikkeld voor de Nederlandse markt. In 2008 zal dat aantal verdubbelen. Tevens blijkt een verdrievoudiging van de groei ten opzichte van 2007. Chatbots komen in Nederland voornamelijk voor op internetpagina’s en als buddy in Windows Live Messenger. Voor beide platforms zijn ongeveer evenveel chatbots ontwikkeld, 26 respectievelijk 29.
Arnout Hemel, Senior Product Manager Windows Live bij Microsoft Nederland: “Het aantal chatgesprekken in Nederland via Windows Live Messenger blijft groeien, en ligt nu inmiddels op 1,3 miljard per maand. Microsoft voorziet een grote groei van het aantal chatbots. Wij zien dat zij een steeds belangrijkere rol vervullen in de conversatie tussen merk en klant.”
Ontwikkelingen
Ze werden voorheen vooral ingezet als entertainment, maar nu steeds vaker als vertegenwoordiger van organisaties
Chatbots hebben een enorme toekomst. Ze werden voorheen vooral ingezet als entertainment maar tegenwoordig steeds vaker als vertegenwoordiger van organisaties. Ze fungeren als zogenaamde ‘brand agents’ - die meestal zelfs een eigen naam hebben - waarmee de klant snel en goedkoop geholpen kan worden.
Futuroloog en trendwatcher Erwin van Lun, oprichter van Chatbots.org: “Organisaties hebben de afgelopen honderden jaren geleerd hoe ze moeten zenden, hoe ze reclame moeten maken. Met chatbots laten zij zien dat zij langzaam ook leren luisteren. Nederland loopt hierin voorop door de gelijkwaardige cultuur, de talenkennis en de hoge penetratie van breedband internet.”
Zie ook Chatten met een bot, zitten we daar wel op te wachten?
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook