Extroverte popmuziek vaak achter introverte gevels /1 reactie

Hufters

Het publiek bij popconcerten, dat door de bank genomen minder gedisciplineerd is dan bij pakweg een klassiek pianoconcert, legt ook beperkingen op. Bergman: ‘Je moet goed op het materiaalgebruik letten, vanwege de noodzakelijke hufterproofheid bij dit type gebouwen.’
De vereiste robuustheid vraagt ook om de nodige inventiviteit bij de technische installaties. Vluchtdeuren moeten goed afgesloten zijn om te voorkomen dat (dronken) bezoekers ze voor de lol opengooien, maar moeten in geval van een calamiteit natuurlijk weer wel eenvoudig te openen zijn. ‘Er zijn binnen de technische installaties veel tegenstrijdige eisen en belangen op te lossen’, aldus Bergman.

In de ‘koperen pinda’ loopt de temperatuur ’s zomers op tot vijftig graden

Dat het niet altijd goed gaat, bewijst Mezz in Breda. In de ‘koperen pinda’ loopt de temperatuur ’s zomers op tot vijftig graden, omdat er geen geld was voor airconditioning. Maar Mezz was met 3,5 miljoen dan ook een goedkoop project. Het Patronaat mocht tien miljoen kosten, het vernieuwde Paard van Troje in Den Haag zelfs twaalf. Die laatste klus werd ondernomen door Rem Koolhaas – allicht het ultieme bewijs dat poptempels een prestigeklus zijn geworden.

Hergebruik

Hoewel splinternieuwe gebouwen voor pop momenteel de rigeur zijn, is de ombouwkunst van in onbruik geraakte panden nog verre van verleerd. Eind 2005 trok het Rotterdamse avantgarde muziek- en filmpodium Worm in een zeventiende-eeuws VOC-pand in Delfshaven.

‘Dat is een rijksmonument, dus we mochten nog geen spijker in de muur staan’, zegt projectleider Mike van Gaasbeek van Worm. ‘Bovendien hebben we het onszelf moeilijk gemaakt door alles met gerecyclede materialen te willen doen. We hebben dus veel materialen op onverwachte wijze moeten toepassen – wat voor de regelgevende instanties best lastig was. Bij een nieuwe brandwerende deur krijg je een certificaat en ben je klaar. Bij een gerecyclede deur ben je wat langer bezig om de deugdelijkheid aan te tonen.’