Facebook - iedereen een mening, weinigen de feiten /2 reacties

Facebook - iedereen een mening, weinigen de feiten

Over de betekenis en toekomst van Facebook verschillen de meningen. Is het the next big thing of een hype, gevolgd door een bubble, vraagt Valentijn van Gils zich af. Hij zet wat opinies op een rij.

Deze week was er voor mij één met een aantal stevige discussies. Drie in totaal, maar allemaal over één onderwerp: de waarde van Facebook. Drie discussies met drie personen met allen hun eigen belang, ervaring, visie en kennisniveau. Er was wel een gemeenschappelijke basis terug te vinden in alle discussies: drie ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

- Goldman Sachs investeerde (samen met het Russische Digital Sky Technologies) recentelijk 450 - 500 miljoen dollar.
- De totale waarde van Facebook wordt nu op 50 miljard dollar gezet (Goldman Sachs).
- Vermogenden onder ons (instapgrens 2 miljoen dollar) kunnen hun investering alvast zeker stellen.

Dit is natuurlijk maar een fractie van de ontwikkelingen omtrent Facebook, maar binnen alle drie de discussies voerden ze de boventoon.

Discussie 1: De ondernemer

- CEO binnen online communicatie en social media
- geboortejaar 1959
- ervaren ondernemer (o.a. eerdere ondernemingen met succes opgericht en verkocht)
- eerste onderneming (ervaring) binnen social media

De ondermemer was in eerste instantie behoorlijk coulant als het ging om social media. De ontwikkeling ervan zou ‘alle kanten op kunnen’ en wat de ‘toekomst zou brengen’ was dus ook onduidelijk. Totdat er werd gesproken over zijn eigen onderneming. De strategie van zijn bedrijf was natuurlijk de juiste (een andere bewering zou tegenstrijdig zijn met het oprichten ervan), maar daarmee verdween ook alle ruimte voor een andere ‘waarheid’. Hij en zijn medewerkers hadden de waarheid in handen en de ontwikkeling van social media (concreet: Facebook) waren daar irrelevant aan. ‘Mijn succes dat ik behaal binnen Facebook kan niet falen’.

Discussie 2: De online marketeer

- online marketeer binnen social media, SEO en web-usability
- geboortejaar 1982
- medior professional binnen digital media
- sinds 2002 werkzaam binnen (ervaring met) social media

De online marketeer heeft vanaf het begin enthousiasme over social media en zeker over Facebook. Dit is ‘het’ medium en de kansen zijn volgens hem oneindig. Hij geeft aan dat Facebook ‘uniek’ is in haar zijn en wezen: nog nooit is er een bedrijf geweest binnen social media dat zo groot was en zo’n groei vertoonde. Later in de disussie komt het element ‘uniek zijn’ nog een keer naar voren. Daarbij wordt weer het formaat van Facebook benoemd. Op het argument dat Facebook wel heel groot is, maar dat formaat geen uniek kenmerk is kwam geen sluitend antwoord: ‘Facebook heeft 550 miljoen unieke gebruikers, wie gaat dat evenaren? Niemand!’

Discussie 3: De potentiële investeerder

- investeerder in bedrijven sinds 1989
- geboortejaar 1957
- ervaren investeerder met een portefuille van +/- 200 miljoen euro, waarvan 20 miljoen euro liquide
- eerste eventuele investering (ervaring) binnen social media

De investeerder ziet Facebook als een fascinerend fenomeen. Maar vooral het enthousiasme waarmee ‘iedereen’ erover spreekt wekt bij hem juist argwaan. Daarbij refereert hij aan de internet-hype in het verleden: ‘wie zegt mij dat dit niet hetzelfde scenario zal kennen? Toen stonden investeerders in de rij om deel te mogen nemen om later van een koude kermis thuis te komen’. Hij zegt te snappen dat investeerders zien dat social media wel degelijk waarde met zich meebrengt, maar welk prijskaartje eraan zou moeten hangen is een tweede. Aan het einde komt de vraag naar voren of hij in Facebook gaat investeren. Hij geeft aan dat hij in het voortraject zit en hoogstwaarschijnlijk al instapt tijdens de voorronde: ‘Ik zal er niet mijn hele kapitaal in storten, maar ik wil de boot ook niet missen’.

Succes

Drie verschillende mensen met drie verschillende visies, maar wel één uitkomst: Facebook wordt een succes. Alleen de investeerder lijkt gereserveerder te zijn, maar zelfs hij is bereid om geld te investeren ondanks het feit dat hij sterke twijfels heeft. En dat gaat ook op als je kijkt naar artikelen, blogs en commentaren: Facebook is ‘the next big thing’.

Er zijn natuurlijk ook tegengeluiden. Weliswaar in mindere mate, maar evengoed zijn ze er. Social media (lees: Facebook) zou de opstap zijn naar een nieuwe hype en de bubble zal vanzelf weer klappen. Wat je ook denkt, iedereen lijkt zeker van zijn zaak, en mening worden feiten. Maar dat mag, in de sociale media.

Reageren via Facebook

Over Valentijn van Gils

@Valentijn78