Reacties/ Facebook - iedereen een mening, weinigen de feiten printlink


Evert Albers - Streeff.nl (14 februari 2011, 11:09)

Rekensommetje: Facebook claimt meer dan 500 miljoen actieve gebruikers. Dat betekent dat ze per gebruiker ongeveer 100 dollar aan waarde zouden moeten hebben.

Dan moet je je dus afvragen of Facebook in staat is om 100 dollar te converteren per gebruiker. *neemt even bedenktijd...* Het lijkt me vrij veel voor binnen 1-2 jaar, maar niet onhaalbaar mits de gebruikers maar langdurig Facebook blijven gebruiken.

japs (14 februari 2011, 11:30)

De social media zijn een interessant fenomeen. Maar het het is ook een fenomeen wat in commerciële zin wat overschat wordt.

Gevoelig voor mode
In de eerste plaatst zie je dat de social media nogal gevoelig zijn voor 'mode'. In Nederland zijn achtereenvolgens CU2, Hyves en nu Facebook enorme groeiers. Echter wanneer gaat het fout? Nou dat is op het moment dat de jongeren/pubers een community overnemen. Zij willen graag op zo'n community staan en zich manifesteren. Gevolg: volwassenen gaan het minder waarderen naarmate jongeren er meer op komen te staan. Een community groeit snel, maar krimpt nog harder. Dat hebben we in Nederland gezien bij CU2 en dat begint nu bij Hyves. Internationaal gezien is dit te zien bij MySpace, dat een enorme krimpt ondergaat.

Commercieel flinterdun en risicovol model
Het commercieel model van Facebook is mager en daarom erg afhankelijk van grensoverschrijdene commercie. Misbruik van privacy ligt op de loer en regelmatig moet Facebook tot de orde worden geroepen. De waarde van Facebook voor de adverteerders zit immers in de rijke informatie die ze hebben over hun gebruikers. Dat is echter ook de achilleshiel. Want op het moment dat je de ziel van je gebruikers inwisselt voor harde euro's en dollars, raak je uiteindelijk hun sympathie en vertrouwen kwijt.

Adverteren niet zo effectief
Ik heb zelf wat ervaring heb met adverteren op Facebook en als ik dat vergelijk met adverteren op andere online media zoals Google en diverse gerichte pagina's blijkt mij dat Facebook zeer mager scoort. Ofwel, veel reclamegeld dat nu in Facebook gestoken wordt, vertaalt zich volgens mij niet in een substantiële omzet. Als adverteerders dat in de gaten krijgen zal de commerciële waarde sterk dalen.

En is er dan geen social media platform waar ik wel vertrouwen in heb? Jazeker, dat is Linkedin. Afgewogen opgezet, goed businessmodel (inkomsten komen uit diverse bronnen, waaronder vacatures en lidmaatschapsgeld) en geen overspannen groeiverwachtingen. En het oefent geen aantrekkingskracht uit op jongeren/pubers...

Jasper Jan de Konink

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje