Nieuws/ Fatdoor: social networking in je buurt via het web /reageer

door: Marjon Vinck
over: internet, communicatie, sociologie, computer
op: 29 mei 2007

Als iemand gaat verhuizen, wil die toch wel graag weten in wat voor een buurt hij/zij terecht komt en - voor sommigen nog wel belangrijker - wat voor mensen de toekomstige buren zijn. Natuurlijk kun je al buurtinformatie vinden op sites als Funda over zaken als opleidingsniveau van de buurt en dergelijke, maar specifieke informatie (hobby’s, interessen) over je toekomstige buren en de buurt waarin je gaat wonen is nauwelijks iets te vinden.

Voor de VS - men begint met Silicon Valley - lanceert men morgen Fatdoor. Deze site koppelt automatisch telefoongegevens van - bijvoorbeeld - infoUSA aan de kaarten van Microsoft Virtual Earth, waardoor zo geheel geautomatiseerd een visualisatie van hele buurten ontstaat. Als je in een van de systemen staat, wordt er automatisch een standaardprofiel over jou gecreëerd in de vorm van een wiki, wat iedereen dus kan aanvullen.

Hyves, maar dan anders, met een vleugje wiki

Dit profiel heeft nog het meeste weg van een standaardprofiel op een sociale netwerksite als Hyves: je kunt hier allerlei gegevens over jezelf kwijt als hobby’s, werk en andere interesses. Je kunt ook groepen van gebruikers vormen waardoor er makkelijker online gecommuniceerd kan worden met elkaar, al kun je voorlopig nog geen foto’s en video’s hosten via Fatdoor.

Het verschil met andere social networking-sites, is dat anderen ook jouw profiel kunnen aanvullen met informatie: om misbruik hiervan te voorkomen, vermeldt Fatdoor openlijk alle namen van personen die iets veranderd hebben in jouw profiel. Of dit echter voldoende is, moet nog bekeken worden. Mocht iemand overigens jouw profiel gekaapt hebben, dan is dit gemakkelijk terug te eisen door middel van identificatie met een identiteitsbewijs via een apart kanaal.

Waar andere sites hun inkomsten uit de advertenties halen, is het onduidelijk waarmee Fatdoor dit doet. Zeer waarschijnlijk haalt zij haar inkomsten uit gericht adverteren in richting van de buurt en de onroerend goed-markt: naast de verschillende profielen kun je ook zien wat er aan onroerend goed te koop is in jouw buurt.

Het enige probleem waarmee de site mogelijk te maken krijgt, is volgens VentureBeat de visualisatie van de buurt. Bij een gewone wijk werkt het systeem met de pinpoint-poppetjes namelijk goed, maar als je in een groot flatgebouw woont zal dit al snel een onoverzichtelijke brij worden. Maar als dit probleem is opgelost, lijkt het een mooi middel om buurten nader tot elkaar te brengen waar dit voorheen niet zo snel zou gebeuren.

Reageren via Facebook

Reacties