Financial control 2.0: innovatie genereert waarde /1 reactie

Financial control 2.0: innovatie genereert waarde

Wat is meer waard: een bedrijf met vijf knappe koppen of een productiebedrijf met honderd man personeel en bijbehorende productiemiddelen? Vraag het een willekeurig econoom en hij zal het bedrijf van vijf man kiezen. Vraag het een accountant en hij zal het bedrijf met honderd man als antwoord geven.

Waarde

Het verschil zit ‘m erin dat de econoom innovatie een bepaalde waarde kan geven en de accountant niet.
De wereld verandert en is dynamisch geworden. Motto: wees innovatief en verander mee of loop achter. En stilstand is achteruitgang als de rest wel vooruit gaat.
De financiële wereld heeft twee nieuwe uitdagingen. Ten eerste: hoe richt je de financial control van een dynamische organisatie in? En ten tweede, hoe waardeer je een bedrijf op een innovatieve manier?

Uitdaging 1

Financial control is het geheel van financiën van een bedrijf, de boekhouding plus het geheel van de financiële managementinformatie.
De boekhouding heeft een wettelijke grondslag, een bedrijf moet nu eenmaal een boekhouding bijhouden die aan de geldende wetten voldoet en openbaar is. Dit is een jaarlijkse verplichting.
Als de boekhouding van een organisatie iedere maand zou veranderen, zou het onoverzichtelijk worden en zou de fraudegevoeligheid stijgen. Aan de andere kant verandert de markt en dus moeten bedrijven zich aanpassen. Dit gaat sneller dan de boekhouding mee kan veranderen, wat botsingen kan veroorzaken.

Uitdaging 2

Hoe waardeer je een bedrijf? YouTube.com is na anderhalf jaar verkocht voor 1,5 miljard dollar. Marktplaats is verkocht aan eBay voor 225 miljoen euro, een bedrag dat vast niet onderaan de balans gestaan zal hebben.
Wat zou de waarde zijn van het bedrijf Crocs? Is Crocs een hype of een verstandige investering? En wat te denken van bedrijven zoals Hyves en Spyker?

Innovatie en inventiviteit zijn sleutels tot de toekomst en hebben dus waarde.

Rond de eeuwwisseling hebben we de NewEconomy/hype gehad. Bedrijven zijn toen extreem overgewaardeerd, wat resulteerde in het doorprikken van de luchtballon.
Maar dat het lucht was wil nog niet zeggen dat een bedrijf zuiver op activa gewaardeerd dient te worden. Ieder logisch denkend mens voelt aan dat een briljant idee geld waard is. “Had ik de Senseo maar bedacht”, denk je dan.
Innovatie en inventiviteit zijn sleutels tot de toekomst en hebben dus waarde.

Winst

Een ander aspect: heeft een bedrijf goed gedraaid? Een bedrijf dat tien procent winst heeft gemaakt, heeft dat goed gedraaid? Een accountant zou zeggen van wel. Maar als de concurrent in diezelfde periode twintig procent winst maakte, werpt dat een ander licht op de zaak. Dan houdt het namelijk in dat het bedrijf met tien procent winst ‘eindig’ is.
Dit heeft te maken met de huidige transparantie van informatie. Een aantal jaar geleden wist een koper de concurrent niet te vinden. Met de komst van het internet, vergelijkingssites en de empowered consumer heeft dezelfde klant die concurrent zo gevonden. Alleen bedrijven die goed en goedkoop zijn, zullen op de lange duur overleven.