Financial control 2.0: innovatie genereert waarde /1 reactie

beeld: Dystopos

Oplossing 2.0

Maar hoe nu verder? Hoe richt je een bedrijf in - en dus ook de financial control - zodat deze weer met de tijd mee gaat? Met een financial control 2.0. Deze financial control zal op drie punten structureel anders zijn dan de gebruikelijke.
Voor het vinden van de oplossing gaan we terug naar de essentie van bedrijfsvoering. Hoe ziet een bedrijf in een netwerkmarkt eruit en wat wordt ervan verwacht? Een netwerkmarkt draait op het creëren van waarde. Wat, hoe en wanneer is hetgeen je doet iets waar klanten geld voor over hebben? Het antwoord op deze vraag is ‘de waarde die gecreëerd wordt door de organisatie’. Dit is het bestaansrecht van de organisatie.

Nieuw bedrijfsmodel

Het nieuwe bedrijfsmodel bestaat uit een kern en modulaire afdelingen. In de kern zitten de mensen die het bedrijf ‘zijn’. Hier zitten de creativiteit, intelligentie en vakmanschap waar het bedrijf voor staat. Hier zitten ook de waarden en normen van het bedrijf in opgesloten. De kern is in wezen datgene wat de toegevoegde waarde van een onderneming creëert.

Om deze kern heen zitten de ondersteunende afdelingen. Dit zijn de afdelingen die nodig zijn om een bedrijfsvoering te kunnen voeren, maar die niets te maken hebben met het product of de dienst zelf. Dit zijn bijvoorbeeld de afdelingen administratie, personeelszaken en IT.
De keuze zal moeten worden gemaakt of deze afdelingen in eigen beheer blijven of dat deze als dienst afgenomen worden. Als de markt vraagt om een kwartslag te draaien, dan is het mischien handig afdelingen af te kunnen stoten en nieuwe benodigde mensen of afdelingen aan te trekken. Financial control 2.0 moet helpen de juiste beslissing te nemen.

Financial control in de praktijk

95 procent van de financiële gegevens zijn voor soortgelijke bedrijven hetzelfde. Voor deze 95 procent kan een fraudebestendige boekhoud-template gemaakt worden. Op deze manier wordt een boekhouding efficiënt en kan als dienst afgenomen worden.
Maar hoe onderscheidt een bedrijf zich van de concurrent en blijft het innovatief? Eenvoudig door dezelfde gegevens anders te interpreteren. De ene autodealer kijkt naar winst per auto, de andere naar winst per kleur of per dag. Dat onderscheid in interpretatie van gegevens zal het concurrentievoordeel opleveren.

De tweede grote verandering van financial control 2.0 is dat een bedrijf extern in plaats van intern beoordeeld zal worden. Winst is niet interessant, de cijfers ten opzichte van de concurrent zijn interessant.

De interne financiële focus zal van de EBIT, EVA, RVV en RTV, verschuiven naar de kasstroom-analyse - het gevolg van het feit dat abonnementen niet gefinancierd maar betaald worden. Een goede kasstroomanalyse zegt veel meer over de kwaliteit en effectiviteit van de bedrijfsvoering dan een netto marge. Met een goede kasstroomanalyse worden de financiële gevolgen van de managementbeslissingen kristalhelder.
Het grote voordeel van een kasstroomanalyse is dat de fraudebestendigheid groot is doordat er gewerkt wordt met echte euro’s in plaats van de boekhoud-euro’s, zoals afschrijving en toekomstige winsten.

Werkelijke waarde

Het laatste punt van financial control 2.0 is de bedrijfswaardering. De werkelijke waarde van een bedrijf zit in het vakmanschap, de intelligentie, de innovatie, de inventiviteit en de creativiteit. Met andere woorden, hoe hard en briljant wordt er gewerkt?
Het is de kunst om dit samen met de activa fatsoenlijk in de financial control 2.0 onder te brengen.

Reageren via Facebook

Over Kees-Jan Diepstraten

Kees-Jan Diepstraten is directeur van Presis en een expert in het nieuwe werken en het digitaal samenwerken. Hij denkt en werkt 100% webbased en werkte al in de cloud voordat het die naam had. Hij is al jarenlang werkzaam in de ICT branche en heeft bedrijfseconomie en bedrijfskunde gestudeerd. Hierdoor kan hij in eenvoudig Nederlands vertellen over de invloed van de technologische ontwikkelingen op de mens, bedrijf en maatschappij en geeft met enige regelmaat over dit onderwerp presentaties.

Hij is vooral geïnteresseerd in hoe mens, bedrijf en maatschappij reageren op nieuwe technologische ontwikkelingen en in welke de mate de toekomstige ontwikkelingen te verwachten of te voorspellen zijn.