Gaat Microsoft nu echt Google te lijf? /1 reactie

Gaat Microsoft nu echt Google te lijf?

Met de overeenkomst die Microsoft eerder deze week sloot met Yahoo, opent het duo de aanval op de lucratieve advertentiemarkt die wordt gedomineerd door Google. Zal die missie slagen?

Microsofts in juni gelanceerde zoekmachine Bing zal de zoektechnologie van Yahoo gaan vervangen. Yahoo gaat de verkopen van advertenties aan grote klanten voor zijn rekening nemen. Voor tekstadvertenties naast de zoekresultaten zal gebruik worden gemaakt van Microsofts AdCenter-platform.
De aankomende tien jaar zullen Microsoft en Yahoo samenwerken in hun strijd tegen Google.

Microsoft bezit door de overeenkomst 30 procent marktaandeel en is daarmee plotsklaps de tweede speler in de Amerikaanse search-markt. En een geduchte concurrent van Google, die 65 procent van de search-markt bezit.
Het ligt in Microsofts bedoeling om die 30 procent nu snel te laten groeien. Zoekmachine Bing is in Amerika een betrekkelijke hit en begint marktaandeel te winnen. Nu Yahoo de technologie van Bing als zoekengine gaat gebruiken, zal dat marktaandeel nog sneller stijgen.

Kennis

Snelheid lijkt ook geboden, want Microsoft hoopt via de samenwerking snel meer kennis te vergaren van internetgebruikers. Kennis die het concern nodig heeft om meer gebruikers te krijgen, adverteerders weg te halen bij Google en bij de zoekresultaten de juiste advertenties te kunnen serveren.

Toch staan analisten vooralsnog niet te juichen. Ze vrezen dat door de complexe implementatie van Microsofts technologie in Yahoo (verwachte implementatietijd: twee jaar) de veronderstelde voorsprong wel eens te niet zou kunnen doen. Steve Ballmer liet zich bij de presentatie van de samenwerking dan ook ontvallen zich “geen fouten” te kunnen veroorloven. En beloofde een soepele en snelle overgang.

Inhoudelijk deskundigen zijn positiever. Harvard-professor David B. Yoffie zegt in de NewYork Times: “Met dertig procent marktaandeel vormen Microsoft en Yahoo een nieuw machtsblok. Dat kan de dynamiek van de markt veranderen.”

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter