Gebruiker keert social network gemakkelijk de rug toe /7 reacties

Gebruiker keert social network gemakkelijk de rug toe

In Amerika ging het zo: eerst was er Friendster, toen kwam MySpace en nu wil iedereen op Facebook.
In Nederland verliep het rustiger. Eerst was er Hyves, toen kwam er een hele tijd niks en nu is er dan MySpace Nederland. De Amerikaan opende het Nederlandstalige filiaal een paar weken geleden met een heus offline feest. Het grootste Amerikaanse social network, met wereldwijd tweehonderd miljoen leden, zet hiermee de aanval in op Hyves, dat met vijf miljoen leden in Nederland tot op heden ongekende successen boekt.

Meest populair

MySpace is een sociaal netwerk waar leden profielen aanmaken waar zij van alles op kwijt kunnen. De site staat internationaal bekend om de muziekpagina’s die erop staan. Vele bekende internationale sterren hebben er een profiel. Volgens Alexa, dat internetstatistieken bijhoudt, is MySpace nummer zes van meest populaire websites ter wereld.

Radinck van Vollenhoven, verantwoordelijk voor MySpace in Nederland, is vol vertrouwen dat zijn social network ook in Nederland de grootste wordt. Er zijn nu een half miljoen Nederlanders lid van de internationale versie, maar met de komst van de lokale versie hoopt MySpace Hyves te gaan overtreffen. “In andere landen met vergelijkbare lokale successen is het ook gelukt”, zei hij eerder tegen De Pers. “In de Verenigde Staten heeft MySpace het oudere, toen populaire, netwerk Friendster zelfs uit de markt gedrukt”.

Alleenheerser

Wat Van Vollenhoven zegt over Friendster zegt is feitelijk juist, maar niet helemaal waar. MySpace overvleugelde Friendster inderdaad in korte tijd. Toen Friendster startte, had nog nooit iemand van MySpace gehoord. Toch liet MySpace het bedrijf in korte tijd lachend achter zich. Maar dat lag niet zozeer aan de kwaliteit of meerwaarde van MySpace. De echte reden van het succes is de arrogante en lamlendige houding van Friendster, dat zich als vermeende alleenheerser een positie toedacht die het helemaal niet bleek te hebben.

De val van Friendster is “een verhaal over status, ego’s en de modus operandi van Silicon Valley”, zegt een kenner in The NewYork Times. En een voormalig medewerker meldt in Businessweek over die periode: “Friendster is geëindigd met drie lagen van onderdirecteuren, directeuren en leden van de raad van bestuur. En hoewel ze allen cv’s hebben die klinken als een klok, voelden ze zich niet verbonden met het social networking concept. Ze gebruikten Friendster nooit, wisten eigenlijk niet wat zo’n social network was, laat staan hoe het precies werkte.”

Smoelenboek

Wat MySpace Friendster aandeed, lijkt nieuweling Facebook nu ook bij MySpace te flikken. “The world has Facebook fever”, schreef FastCompany enkele nummers geleden. Net zoals Hyves is Facebook een sociaal netwerk van vrienden, kennissen en zakenrelaties.
Facebook (vrij vertaald: smoelenboek) verbindt mensen met vrienden, collega’s, medestudenten en/of buren en wijk- of stadsgenoten. Mensen gebruiken Facebook om bij te blijven in vriendschappen, foto’s, links en video’s uit te wisselen en elkaar beter te leren kennen.

Op het eerste gezicht niks bijzonders dus. Maar het aantal gebruikers groeit spectaculair. Harder dan van marktleider MySpace, die met 114 miljoen unieke bezoekers in juni van dit jaar (CommScore) nog altijd de lijst aanvoert. Maar als steeds meer Amerikanen op straat, op kantoor en in de metro over Facebook praten, is het zo een hype en kan de groei hard gaan. De website begroet op dit moment volgens Time 150.000 nieuwe gebruikers per dag.

Player

Ook Hyves mag zich met vijf miljoen gebruikers een absolute player noemen. Maar ook hier geldt: hoe lang houd je dat vol als je links en rechts wordt aangevallen door (frisse) nieuwkomers. De introductie van een Nederlandse MySpace is inmiddels een feit. Facebook opende deze week Duitse en Franse filialen. Het lijkt dus nog een kwestie van tijd totdat MySpace ook hier concurrentie van Facebook gaat ondervinden.

De Nederlandse baas van MySpace is daar echter niet bang voor. Volgens Van Vollenhoven heeft MySpace iets te bieden dat lokale netwerksites zoals Hyves niet hebben: een internationaal netwerk. Je komt er bijvoorbeeld Peruaanse bands tegen en je kunt vrienden worden met mensen uit 26 verschillende landen. Veel bands zijn dankzij MySpace doorgebroken of zijn er mede door bekend geworden. MySpace organiseert regelmatig concerten voor de door de MySpace-community ontdekte bands. Dat is nog iets waar MySpace zich mee wil onderscheiden van andere sociale netwerken: de online wereld naar de offline wereld brengen.

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter