Geheelonthouders leven vijf jaar korter dan alcoholdrinkers /2 reacties


Levensstijl

De resultaten blijven overeind, ook als rekening wordt gehouden met de sociaal-economische achtergrond van de mannen, of met hun voedingspatroon of leefstijl, waarvan lang werd verondersteld dat die factoren bepalend waren voor het verband tussen wijn drinken en gezondheid.

Promovenda Martinette Streppel van Wageningen Universiteit, die vorige week promoveerde, onderzocht de gegevens van 1373 mannen die vanaf 1960 tot 2000 zijn geregistreerd in de Zutphen-studie. Alle deelnemers waren bij aanvang van de registratie 40 jaar of ouder. Een onderzoeksteam bekeek in die periode regelmatig hoe hoog de alcoholconsumptie van de individuele personen was en het type alcoholhoudende drank, zoals bier, wijn of sterke drank. Daarnaast registreerden zij het dieet, het al dan niet roken en het optreden van ernstige ziekten.

Wijn

Uit de analyse van deze enorme hoeveelheid gegevens uit veertig jaar registraties blijkt dat in 2000 1130 mannen waren overleden, ruim de helft van hen aan hart- en vaatziekten. In de onderzoeksperiode veranderde het drinkpatroon van alcohol geleidelijk. In 1960 dronk 45 % van de mannen alcohol. In 2000 was dat percentage verdubbeld tot 86 %. Het aandeel wijndrinkers steeg in die tijd van 2 naar 44 %.

Reageren via Facebook

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.



SYNC is het innovatieblog van
← Terug naar MT