Geld nodig? Vraag het de menigte! /2 reacties

Geld nodig? Vraag het de menigte!

Vroeger legde je met vriendjes geld bij elkaar om een nieuwe voetbal te kopen. Nu is het mogelijk om samen een complete voetbalclub te kopen. Het is een kwestie van schaalvergroting.

Eigenaar

Als je met veel mensen allemaal een beetje geld inlegt, kun je samen iets kopen wat buiten je bereik ligt als je alleen bent. Voor £35 kan bijvoorbeeld ook jij via MyFootballClub.com eigenaar worden van de voetbalclub Ebbsfleet United.

Het concept van crowdfunding beperkt zich echter niet alleen tot voetbalclubs. Het is ook mogelijk om samen een speelfilm te financieren of een band een album te laten lanceren.

Aandelen

Maar is dit allemaal wel zo nieuw? Een stukje van een voetbalclub kopen is al veel langer mogelijk. Bijvoorbeeld door een aandeel in Ajax te kopen, wat nog goedkoper is ook: niet eens zeveneneenhalve euro.

Bij Ebbsfleet United zijn alle eigenaren ook managers. Iedereen heeft inspraak in het beleid, in de investeringen en zelfs de opstelling

Er is echter een wezenlijk verschil. Bij Ebbsfleet United zijn alle eigenaren ook managers. Iedereen heeft inspraak in het (technische) beleid, in de investeringen en zelfs de opstelling.
De 50.000+ investeerders van de club zijn dan ook niet uit op financieel gewin. Ze zijn voetbalfans die eens iets anders willen proberen. In navolging van de populaire voetbalmanagerspellen bepalen zij samen de toekomst van hun club, maar dan in het echt.

Crowdsourcing

Het managen van een voetbalteam is een proces dat een zekere kennis van zaken vereist. Er wordt van de investeerders verwacht dat ze meer te bieden hebben dan alleen geld. Het geïnvesteerde geld is slechts een noodzakelijk kwaad om een hoger doel te bereiken.

Er is in dit soort business dan ook niet alleen sprake van crowdfunding, maar ook van crowdsourcing. Crowdsourcing is de methode die bijvoorbeeld gebruikt werd door open software developers om Linux te maken, maar ook een site als Wikipedia is op die manier opgezet.

Het verschil met crowdfunding is dat er bij crowdsourcing meestal geen financiële component aanwezig is. De intrinsieke motivatie en het aanzien dat wordt verkregen binnen de community is de belangrijkste beloning. Gezien het lage investeringsbedrag is deze intrinsieke beloning bij crowdfunding waarschijnlijk ook de belangrijkste drijfveer.

Sellaband: Idols voor gevorderden

Breakdown earnings SellabandNiet alleen voetbalclubs kunnen baat hebben bij investeringen van fans. Het Nederlandse Sellaband zorgt ervoor dat fans samen een artiest kunnen helpen een album te produceren. 5000 fans (’believers‘) investeren elk $10 zodat de artiest een album kan opnemen.

De believers krijgen het album vervolgens thuis en ontvangen een gedeelte van de opbrengsten van de albumverkoop. Hierdoor worden ze aangemoedigd om ‘hun’ artiesten te promoten. De artiesten krijgen niet alleen een album om te verkopen, maar hebben ook meteen een groep loyale fans.

De Zuid-Afrikaanse zangeres Verity laat overigens zien dat het crowdfunding-model ook zonder tussenkomst van Sellaband kan worden toegepast. Op eigen kracht heeft ze al meer dan 1600 exemplaren van haar album verkocht voordat deze überhaupt is geproduceerd.