Geld verdienen op internet: Google heeft z'n eigen manier /reageer

Inkomsten

Een artikel van Business Week eind 2000 vermeldde nog dat de inkomsten gelimiteerd zijn vergeleken met de inkomsten uit banners van concurrenten.

In 2007 was de winst van Google echter 4,2 miljard dollar. Grote concurrenten Yahoo! en MSN/Live kunnen hier slechts van dromen. De les die we van Google leren is dat kwaliteit verkoopt. Google behoudt al jarenlang een objectieve, betrouwbare en vertrouwde uitstraling.

Marktaandeel

Niet alleen Google begon pas later met geld verdienen. Ook Marktplaats was in het begin voor eenieder gratis te gebruiken. Pas nadat Marktplaats een enorm marktaandeel had opgebouwd, besloot de site voor plaatsing van bepaalde advertenties - bijvoorbeeld voor autoverkoop - een vergoeding te vragen. Bijzonder genoeg werd Marktplaats alleen maar nog populairder. Blijkbaar waren mensen al zo verknocht aan Marktplaats, dat niemand doorhad dat je ervoor moest betalen.

Tools

We Build Pages is een ander voorbeeld van een site die eerst gratis was en waarvoor nu betaald moet worden.
We Build Pages heeft een groot aantal tools ontwikkeld die veelvuldig gebruikt worden door mensen die aan zoekmachineoptimalisatie doen. Een jaar toegang tot de tools steeg van de een op de andere dag van 0 naar 2.995 dollar.
Veel bedrijven maakten echter gebruik van de tools. Ze werden opeens geconfronteerd met een vraag: gaan we 2.995 dollar betalen of gaan we zo snel mogelijk naar andere software zoeken?

Het verschil tussen de case van We Build Pages en Marktplaats aan de ene en Google aan de andere kant is wel dat Google altijd haar diensten gratis heeft neergezet.

Lessen

De lessen zijn eenvoudig te trekken. Gebruikers verwachten dat internet gratis is. Althans, de meest gangbare diensten zoals zoeken, surfen en chatten dienen gratis te zijn.
Speel hierop op in door je dienst gedurende lange tijd gratis aan te bieden. Pas als je veel marktaandeel en vertrouwen hebt veroverd, kun je de vruchten plukken van wat je eerder hebt gezaaid.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Erik-Jan Bulthuis

Erik-Jan werkt als Head of Operations bij Onetomarket Onetomarket, een van de grotere online marketingbedrijven in Nederland.