Nieuws/ 'Glad or Sad': site beoordeelt emoties /reageer

door: Marie-José Klaver
over: internet, marketing, software, psychologie
op: 29 januari 2008

Ilse media en de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben de fotosite Glad or Sad gelanceerd. Deze nieuwe website met herkenningssoftware analyseert de gevoelens van personen op foto’s die bezoekers van de site voordragen.

Iedere dag kunnen bezoekers van de site foto’s van gezichten van bijvoorbeeld beroemdheden of geliefden voordragen die ze geanalyseerd willen zien. Bezoekers kunnen op de genomineerde foto’s stemmen, waarna aan het einde van de dag een analyse wordt losgelaten op het ‘winnende’ gezicht. De foto wordt dan met de emotie-analyse opgenomen in de fotogalerij waar bezoekers kunnen zien welke emoties bij welke foto overheersen. De feedback van bezoekers kan het wetenschappelijke model vervolgens verbeteren.

Mona Lisa

Dr. Theo Gevers, informaticus aan de UvA, ontwikkelde de software die aan de hand van gezichtsuitdrukkingen emoties kan herkennen. Aan de hand van een analyseprogramma wordt vervolgens bepaald hoe iemand zich voelt. Met percentages worden de emoties vrolijk, verbaasd, verdrietig, trots, boos en walging onderscheiden. Eerder werd met deze software al de glimlach van Mona Lisa onderzocht, waarbij de mysterieuze schone voor 83 procent vrolijk bleek te zijn, maar ook 9 procent walging kende.

Emoties

De software van Gevers kan ook gebruikt worden voor video’s. De emotieherkenningssoftware leent zich prima voor marketingdoeleinden en het analyseren van persoonlijke profielen. De software werkt op een standaard pc met een simpele webcam.

“We merken dat mensen enorm geïnteresseerd zijn in de software”, vertelt Gevers. “Via deze site is de analysesoftware voor iedereen toegankelijk. Ook voor bedrijven wordt dit uiteindelijk een interessant medium om te gebruiken bij het analyseren van emoties van bijvoorbeeld gebruikers.”

Strategisch belang

“We werken al een tijd samen met de Universiteit van Amsterdam op het gebied van video- en beeldanalyse”, zegt Nils Rooijmans, hoofd Search & Research bij ilse media. “Onderzoek in deze richting is voor ons van strategisch belang gezien de enorme vlucht die video/beeld over IP (Internet Protocol) neemt. Glad or Sad is een aansprekende demonstratie van wat er tot nu is gerealiseerd.”

Toekomst

Rooijmans is enthousiast over de toekomstmogelijkheden van de emotieherkenningssoftware. “Je ziet dat internet marketing steeds transparanter maakt. We gaan toe naar een model waarbij betaald wordt voor de invloed die bepaalde media uitoefenen op beslissingen van consumenten. Het klinkt misschien als science fiction, maar ik verwacht dat in de toekomst dit soort software ook gebruikt zal worden om naar mensen te kijken als ze tv kijken of websites bezoeken. Hun reacties kunnen dan gemeten worden.” Natuurlijk moeten gebruikers wel de mogelijkheid krijgen om de toepassing uit te schakelen als ze geen zin hebben om bekeken te worden, benadrukt Rooijmans.

Dit artikel verscheen eerder op Independent Minds

Reageren via Facebook

Reacties