Nieuws/ Google is onvindbaar in ons brein /reageer

door: Rob van Leeuwen
over: marketing, psychologie, businesstrends
op: 16 november 2010

Google is onvindbaar in ons brein, zo blijkt uit onderzoek van Neurensics. Het commerciële bureau voor neuro-economisch onderzoek is een samenwerking tussen EQ Brands en onderzoeker Victor Lamme, en doet merkenonderzoek met Europa’s meest geavanceerde fMRI-scanner. Uit de eerste indicatieve resultaten komt naar voren dat Google geen belangrijke plek in ons hoofd inneemt, terwijl juist Gilette, Adidas en De Efteling hoog scoren op waardering.

Bij het onderzoek van Neurensics worden proefpersonen in de scanner gelegd, waar ze verschillende merken aan zich voorbij zien komen. Ondertussen wordt vastgelegd hoe het brein reageert op deze prikkels. In drie dimensies wordt daarna gekeken naar de perceptie van merken of producten, naar associaties en naar de sociale relevantie. En dat geeft volgens de onderzoekers een beter beeld van de werkelijkheid dan het gesproken woord. Volgens Neurensics is wat we denken en voelen meestal anders dan dat we vinden en zeggen. (Lees hier meer over het onderzoek)

De uitkomsten van het indicatieve onderzoek werden vergeleken met het Brand Asset Valuator (BAVO) onderzoek van Young & Rubicam. Wat blijkt? Google staat bij BAVO op 1, maar neemt in ons hoofd geen belangrijke plek in. En Duracell scoort in ons brein beter dan de NOS of Discovery. Microsoft staat in ons hoofd met stip op 1, als het gaat om het opwekken van emoties. Volgens de onderzoekers is het echter ook belangrijk te kijken naar de associaties die mensen met merken hebben, en speelt vertrouwen een grote rol. Als dat wordt meegenomen, staat Gilette op de eerste positie en daalt Microsoft naar plaats negen.

De 10 best gewaardeerde merken volgens Neurensics

1. Gilette
2. Efteling
3. Adidas
4. Apple
5. Marktplaats
6. IKEA
7. Bol.com
8. Coca Cola
9. Microsoft
10. Duracell

Neurensics verkoopt de onderzoeken aan bedrijven, de eerstvolgende opdrachtgever is uitgever Sanoma. Garanties over resultaten kunnen worden gegeven, zo vertelden ze eerder al aan het vakblad Management Team, maar alleen als gegeven adviezen worden uitgevoerd, en het bijbehorende merkbeleid langdurig wordt uitgevoerd. Uitkomsten van eerder onderzoek zijn al toegepast bij klanten van EQ Brands, zoals de Nierstichting.

Meer weten? Op 18 november wordt in Rotterdam op de Erasmus universiteit het eerste neuromarketing en -branding congres van Nederland gehouden.

Reageren via Facebook

Reacties