Nieuws/ Google komt met cost-per-action adverteren /reageer

door: Jeroen Wijering
over: internet, marketing, uitgeven
op: 21 maart 2007

Google meldt vandaag dat het is begonnen met een nieuwe advertentieproduct, gebaseerd op het zogenaamde Cost Per Action (CPA) model. Door enkel te rekenen voor gebruikers die daadwerkelijk aktie ondernemen op de website van adverteerders, hoopt Google klikfraude te kunnen stoppen.

Klikfraude

Tot op heden werkt Google enkel met cost-per-click (CPC) advertenties. Via dit model wordt voor iedere klik op een advertentie gerekend. De laatste jaren is het fenomeen klikfraude echter een groot nadeel geworden. Frauduleuze clicks (clicks door mensen die niet geinteresseerd zijn in het betreffende bedrijf/product) zijn in het belang van concurrerende adverteerders (zo jaag je de anderen op kosten) én in het belang van de uitgevers van websites waar de advertenties op staan (hoe meer clicks, hoe meer winst). Met CPA advertenties wordt het deze groepen veel moeilijker gemaakt.

Adverteerders moeten, middels extra code in hun site, bij Google aangeven wanneer een advertentieklik ook daadwerkelijk tot een actie heeft geleid (invullen van een formulier, bestellen van een product). Bijkomend voordeel voor adverteerders is dat ze nu ook precies kunnen meten hoeveel effect een bepaalde advertentiecampagne heeft.

Ook nieuw: textlinks

In dezelfde aankondiging meldde Google tevens dat ze zal beginnen met het aanbieden van zogenaamde “textlinks”, gesponsorde koppelingen in de lopende tekst van artikelen. Hiermee stapt Google in het grijze gebied tussen advertentie en advertorial, doordat de links in de redactionele content verwoven zijn en het verschil tussen redactionele links en gesponsorde links moeilijk te zien wordt. Ondanks de onopvallende aankondiging (pas in de vierde paragraaf van het CPA artikel), zal hier waarschijnlijk nog menig debat over gevoerd worden.

Reageren via Facebook

Reacties