Nieuws/ Google koopt DoubleClick voor $3,1 miljard /reageer

door: Merien ten Houten
over: internet, uitgeven, concurrentie
op: 14 april 2007

Google neemt voor 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro) DoubleClick over. De verkopers zijn de investeringsmaatschappijen Hellman & Friedman en JMI Equity die het bedrijf in 2005 van de beurs haalde. DoubleClick is een internet advertentiebedrijf dat is opgericht in 1996. Ze plaatsen advertenties op ondermeer MySpace, The Wallstreet Journal en America Online. Veel adverteerders gebruiken de technologie van DoubleClick om het resultaat van hun advertenties te meten. DoubleClick had vorig jaar een omzet van ongeveer 300 miljoen dollar. Naast Google aasde ook Microsoft op DoubleClick.

Met deze overname koopt Google een relatie met een nieuwe groep klanten. Google is via adwords al één van de grootste online advertentie bedrijven ter wereld. Google is vooral sterk in tekstadvertenties die via algoritmen worden verspreid op verschillende sites. Adverteerders en site hebben daarbij weinig invloed op welke advertentie waar getoond wordt. De kracht van DoubleClick ligt in grafische advertenties die specifiek door een adverteerder op een bepaalde site worden geplaatst. DoubleClick heeft recent een beurs gelanceerd waar adverteerders en sites met elkaar in contact worden gebracht.

Reageren via Facebook

Reacties