Google offert gebruiksgemak voor Mobile & Local Search marktaandeel
/1 reactie
-
door: Ruben Timmerman over: internet, marketing, uitgeven, businesstrends op: 14 april 2008 Google maakt met 'local results' gratis reclame voor lokale bedrijven
Maar veel sites zijn daar eigenlijk niet klaar voor
Tik ‘Rome’ en ‘hotels’ in op Google. Resultaat: een flink blok lokale zoekresultaten met links naar nevenstaande map van Rome. Waarom zet Google die local results zo - hinderlijk - prominent neer?
Mobiel zoeken
Google moet die resultaten op die manier tonen om hotels te verleiden hun gegevens in de Local business resultaten in te voeren. Die worden namelijk belangrijk wanneer straks Mobile en Local search belangrijk wordt.
Als mensen dit jaar mobiel gaan zoeken naar bedrijven in de buurt, zoals door een aantal bloggers wordt beweerd, zou het knullig staan als Google op dat moment maar weinig resultaten kan tonen. Misschien grijpen de Goudengidsen dan wel weer de macht, die hebben die informatie namelijk wel.
Lastig
Waarom heb je niet veel aan Local business results? Ten eerste is het nog maar de vraag of mensen, als ze een algemene zoekopdracht als [rome hotels] intikken, wel op zoek zijn naar websites van specifieke hotels. Het is immers lastig om al die hotels een voor een af te gaan en dan net die ene goeie te vinden.
Aan de andere kant hebben mensen misschien ook schoon genoeg van al die vergelijkingssites. Vooral in de reisbranche zijn die sites oppermachtig.
Gratis
Als je op de resultaten klikt, kom je direct op de websites van die hotels terecht.
Zie hier de top 4 die Googles lokale resultaten de argeloze webzoeker voorschotelt:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zijn de websites van hotels net zo gebruiksvriendelijk als die van de vergelijkingssites? Kies je antwoord:
- 1. Ja, de hotels hebben internet omarmd en gebruiken het kanaal om zoveel mogelijk bezoekers hun hotel in te krijgen.
- 2. De hotels hebben niet het budget van de vergelijkers, maar doen toch heel lekker mee met hun internetaanwezigheid.
- 3. Nee, NEE! De hotelsites zijn van een zeer bedenkelijk niveau. Het zijn inside-out opgebouwde, ongebruiksvriendelijke Flash-gedrochten, niet klaar voor de miljoenen bezoekers die Google ze (gratis!) geeft.
Ik kies optie 3.
Bouncerate
Uit de top 4 zijn twee sites in het Italiaans, hoewel ik met een Nederlands IP en Engelse taalsettings op Google.com zocht. Je kunt wel een Engelse versie vinden, maar reken maar dat dit ongemak tientallen procenten bouncerate oplevert.
De sites zijn geheel of gedeeltelijk in Flash, en laden daardoor traag. Twee van de vier hotels laten op de homepage niet eens een zoekformulier zien om kamers te zoeken. En alle hotels zijn peperduur en luxe. Dit terwijl het merendeel van de Google zoekers goedkope of middenklassehotels zoekt.