Nieuws/ Google op oorlogspad /2 reacties

door: Ewald Smits
over: internet, concurrentie, bedrijfsgroei
op: 11 augustus 2010

Google past zijn acquisitiestrategie aan, nu blijkt dat nieuwe, eigen ontwikkelde producten onvoldoende bijdragen aan het resultaat.

Dat zegt Google ceo Eric Schmidt in BusinessWeek. “De kansen liggen er en we kunnen het ons financieel veroorloven”, zegt Schmidt.

Slide

Google koopt gemiddeld om de andere week een bedrijf op. Vorige week was social gamer Slide Inc. aan de beurt. Google betaalde er 183 miljoen dollar voor. Het tempo van aankopen zal nu om twee redenen worden opgevoerd. Enerzijds omdat Google ondanks de vele aankopen nog steeds voor negentig procent afhankelijk is van de advertenties op haar zoekmachine-service, anderzijds omdat Facebook een sterke groei doormaakt en zich ook op die markt begeeft (zie ook: Magie Google verdampt)

Te weing bijdrage

Zelfontwikkelde diensten leveren te weinig bijdrage. Vorige week trok Google de stekker uit Google Wave, ook een zelf ontwikkelde dienst. Google Enterprise , de Microsoft Office-concurrent, die Google voor 50 dollar per gebruiker aanbiedt, heeft nu 2 miljoen bedrijven aan zich weten te binden. Google schat dat Enterprise dit jaar 350 miljoen dollar zal bijdragen aan de omzet. Omgerekend is dat 175 dollar per bedrijf. Ook dat is geen vetpot vergeleken met de superrenderende advertentiebusiness.

Reageren via Facebook