Google's kunst komt van Dennis Hwang
/5 reacties
-
door: Ewald Smits over: informatica, media, vormgeving, computer op: 13 juni 2007 CNN noemt hem the most famous unknown artist in the world
Dennis Hwang ontwerpt Google-logo's voor speciale gebeurtenissen
Dennis Hwang lijkt een volstrekt onbekende, maar toch kijken dagelijks meer dan 180 miljoen mensen naar de grafische inspanningen van deze 29-jarige Aziaat. Dennis ontwerpt Google’s Doodle’s, de talloze varianten op het logo bij speciale gebeurtenissen. CNN riep hem uit tot the most famous unknown artist in the world.
Technisch fit
Dennis is in het dagelijks leven de webmaster van het search engine power house van Google. Samen met 30 mensen houdt hij de talloze webpagina´s van Google technisch fit. De website is beschikbaar in meer dan 100 talen en het is onder meer Dennis’ taak om die werkend en up-to-date te houden. Hij besteedt er ongeveer 90 procent van zijn tijd aan. De rest steekt hij in het ontwerpen van logo-varianten.
Geeky
In juni 2004 ontving hij een e-mail van een Franse astroloog die hem meldde dat de komende 24 uur Venus voor de zon langs zou gaan. Een gebeurtenis die slechts één keer in de 122 jaar voorkomt. Snel flanste Hwang een variant op het logo in elkaar waarin de tweede O een zwarte vlek kreeg, alszijnde Venus voor de zon. Hij toonde het logo aan Larry Page en Sergey Brin, Google’s oprichters, die het leuk vonden. “We zijn een geeky bedrijf, dus ik had het er zo door”, zegt Hwang tegen BusinessWeek. “Twee uur later stond het logo online en kon de hele wereld zien dat we aandacht vroegen voor deze gave gebeurtenis.”
Dennis Hwang
Geboren in Knoxville, Tennessee verhuisde Hwang al op jonge leeftijd naar Seoul. Daar doorliep hij de middelbare school. Voor zijn universitaire opleiding ging hij terug naar The States en koos voor Stanford. Daar benaderde zijn begeleider hem in 2000 voor een functie van webmaster bij een kleine, nog onbetekende startup met de naam Google. Een job die hij tijdens zijn studie oppakte.
Doodler
Sindsdien gaat Hwang door het leven als de Google doodler, de man die de logo-varianten van Google ontwerpt. Voor speciale vakanties, voor verjaardagen van artiesten, voor de wonderen der natuur en voor alle andere gebeurtenissen die Google belangrijk vindt om aandacht voor te vragen. Hwang maakt er ongeveer vijftig per jaar.
Vermenselijken
Volgens Hwang vermenselijken zijn varianten het merk en het bedrijf. Met hun ietwat ruige handgemaakte stijl, verwijzen ze terug naar de experimentele fase van Google. Toen het nog een hippe startup was. “Met de Doodles knipoogt Google naar zijn gebruikers”, zegt Bill Gardner, founder of LogoLounge.com, een site die over de laatste trends in logo-design gaat.
Reacties
- marcelk: "@bikkel: Kijk, daar heb jij nu weer een punt!"
- bikkel: "@marcelk: Je hebt een punt, Marcel. Als ik wroet in mijn gehe..."
- marcelk: "Maar Bikkel... vertel mij nu eens waarom webmasters per defi..."
- Ewald Smits: "Eens, het is niet altijd even fraai wat deze Aziaat Dood..."
- bikkel: "Dat het werk van vriend Hwang door ongeveer 180 miljoen mense..."
- Reageer zelf
Reageren via Facebook