Googlogie: Slim omgaan met trefwoorden /2 reacties

Googlogie: Slim omgaan met trefwoorden

De slimste manier om je website voor de neus van het publiek te krijgen, is nog altijd zoekmachine-optimalisatie. Nu zijn er heel wat factoren die je helpen hoger te komen in zoekmachines. Een van de belangrijkste is het gebruik van trefwoorden. Door de juiste trefwoorden strategisch toe te passen, zet je koers richting Googles top tien.

Wie maximaal wil profiteren van trefwoorden, moet eerst weten waar op in te zetten. Als je in staat bent een goede tekst te maken over je producten of productgroep, kom je meestal al een heel eind. Dat stelt Remi van Beekum, Manager Organic Search & Web Analytics bij zoekmachinemarketingbureau Traffic4U. “Als je een webshop hebt voor digitale fotocamera’s, zul je vanzelf woorden als lens, optische zoom, spiegelreflex en megapixels in je webteksten gebruiken. Dat zit gewoon in de context van dat onderwerp en daar kun je dus niet omheen”, stelt Van Beekum. Veel zul je dus automatisch goed doen.

Dat wil niet zeggen dat het opstellen van deze teksten zomaar goed gaat. Traffic4U heeft voor het schrijven van op zoekmachine-optimalisatie toegesneden webcontent een paar copywriters in dienst. Alleen dat gegeven al onderstreept dat dit een vak apart is.

Taal van doelgroep

Om te beginnen is het goed eens kritisch op een rijtje te zetten welke trefwoorden je gaat gebruiken en welke termen die trefwoorden ondersteunen. Daarbij moet je de taal van je doelgroep goed voor ogen nemen. De taal - en termen vooral – kom je binnen communities tegen waar je doelgroep met elkaar communiceert. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen een vaatwasser en een afwasmachine. Welke term gebruikt je voornaamste doelgroep?

Het is tevens aan te raden de interne zoekmachine van je website te monitoren. Die geeft namelijk precies aan waar je bezoekers naar zoeken en vooral welke termen ze gebruiken. Diezelfde benamingen gebruiken ze ook in zoekmachines en dus is het slim daarop te optimaliseren. Dat is immers de taal van je doelgroep. Bepaal op basis hiervan het voornaamste keyword en identificeer pakweg drie of vier woorden die erbij horen.

Concurrentie

Gereedschap

Op onderstaande sites kun je stoeien met trefwoorden. Deze websites genereren bij een ingegeven trefwoord allerlei alternatieven. Vaak wordt er potentieel verkeer en keywordgebruik in zoekmachines bij vermeld. Bedenk wel dat het steeds gaat om indicaties die je louter kan gebruiken als richtinggevend.

Google Adwords
Wordtracker
Yahoo Search engine marketing
KeywordDiscovery

Maar ook andere plekken op het web kunnen je op goede ideeën brengen. Zo hebben Google en Overture diensten (zie kader) waarbij je per trefwoord tientallen alternatieven krijgt voorgeschoteld, zoals synoniemen, vervoegingen, uitbreidingen en andere varianten. Stuk voor stuk mogelijk interessante woorden om in te zetten in je webteksten. Ook geven deze tools per trefwoord inzicht in de hoeveelheid traffic en de concurrentie erop in betaalde trefwoorden. Natuurlijk is het beeld dat ze scheppen niet volledig en wellicht vertekend, maar het geeft een aardige indicatie van de populariteit en het inzetten van specifieke trefwoorden. Over het algemeen geldt dat hoe generieker het trefwoord, hoe groter de potentiële traffic is en hoe groter de concurrentie erop. Als de concurrentie hevig is, zou je ertoe kunnen besluiten je heil te zoeken in iets minder generieke termen. Neem bijvoorbeeld de twee benamingen voor een schootcomputer: notebook en laptop. De eerste wordt door het Nederlandse publiek slechts in een derde van de gevallen gebruikt. De tweede geniet de overduidelijke voorkeur. Heb je nu een webshop die deze producten verkoopt, dan is het prima verdedigbaar om toch voor het ‘minder’ populaire trefwoord ‘notebook’ te gaan wanneer de concurrentie heel hevig is op het woord ‘laptops’. Het is aannemelijk dat er minder kapers op de kust zijn om op notebooks in de top tien te komen, waardoor je per saldo meer verkeer trekt.