Groen douchen: van briljant idee naar realiteit /1 reactie

Groen douchen: van briljant idee naar realiteit
  • door: Nick Christy
    over: duurzaam, businesstrends
    op: 15 juni 2012
  • In Brisbane daalde de watervoorraad in juni 2009 tot onder 20 procent; waterverbruik werd strikt beperkt.

  • Nick Christy bedacht daarop de Water Recycling Shower, een douche die water hergebruikt.

In 2011 won Nick Christy uit Brisbane (Australië) met zijn Water Recycling Shower de Postcode Lottery Green Challenge, een internationale wedstrijd voor groene ondernemersplannen. Aan SYNC vertelt hij hoe hij zijn idee in de praktijk heeft gebracht.

“Een douche is de op één na grootste energieverbruiker in een huis en de grootste verbruiker van drinkwater. Hier liggen dus grote kansen om energie te besparen. Er bestaan al oplossingen voor duurzaam douchen, maar die hebben nadelen, zoals een verminderde waterdruk, een beperkte tijdsduur en temperatuurregeling. Consumenten willen echter geen concessies doen aan kwaliteit, ook al vinden ze duurzaamheid belangrijk. Het is veel moeilijker het gedrag van mensen te veranderen als ze hiervoor iets moeten inleveren.”

Drijfveer

“Mijn drijfveer was een oplossing te ontwikkelen die aanzienlijk beter is voor het milieu, maar waarvoor de consument niets voor hoeft op te offeren. Een efficiënt en milieuvriendelijk product, dat mensen daadwerkelijk willen gebruiken. Dat is de Water Recycling Shower geworden.”

“Het idee ontstond letterlijk onder de douche. Toen ik in Australië kwam wonen, ontdekte ik dat in de meeste grote steden sprake was van ernstige droogte en watertekorten. In Brisbane, de stad waar ik woon daalde de watervoorraad in juni 2009 tot onder 20 procent. Aan het waterverbruik werden strikte beperkingen gesteld. Zo mochten burgers niet langer dan vier minuten per dag douchen. Hoewel ze natuurlijk wisten dat dit niet mocht, bleven zij toch vaak langer onder de douche staan. Ik realiseerde me dat dit water grotendeels geschikt was voor hergebruik en vroeg me af of ik een douche kon ontwikkelen waarmee je langer kunt douchen, maar veel minder water en energie verbruikt. Vanuit deze gedachte ging ik op zoek naar bestaande ontwerpen en vond ik Peter Brewin, een vooraanstaande ontwerper die prijzen had gewonnen voor het ontwerp van zijn recycling douche systeem. Niet lang daarna richtten we samen een bedrijf op met als doel een duurzaam douchesysteem in de markt te zetten.”

“Samen hebben we veel tijd geïnvesteerd in research om dit idee te vertalen naar een product dat mensen aanspreekt. Waaronder een online enquête en onderzoek naar alternatieve technologieën. Ook heb ik de afgelopen 3,5 jaar vooral veel gepraat met zoveel mogelijk verschillende mensen. Ik denk met meer dan 2000. Al deze informatie is ontzettend waardevol geweest voor het uiteindelijke ontwerp. Door de positieve reacties van mensen wisten we ook dat we op de juiste weg zaten. Mijn motto is: praat, luister, leer en ontwikkel. Met al deze waardevolle adviezen en meningen hebben we het oorspronkelijke ontwerp van Peter versterkt en gecompleteerd.”

Water Recycling Shower

“Het resultaat is de Water Recycling Shower. Deze douche bespaart 70 procent op water, kosten en energie, terwijl het mogelijk is net zoveel te genieten van een douche als voorheen. De douche hergebruikt water op een hygiënische manier en verwarmt het water vlak voordat het de douchekop uitkomt. Hierdoor is steeds sprake van dezelfde waterdruk, kun je zo lang douchen als je wilt - al is korter natuurlijk altijd beter - en hoef je ook geen concessies te doen met de temperatuur. Het unieke aan deze douche is dat je het water nooit met iemand anders hoeft te delen. Je begint iedere douche met vers drinkwater. Tijdens het douchen wordt alleen dit water constant hergebruikt. Aan het einde van de douche wordt het water afgevoerd uit het systeem en begint de persoon na jou weer met nieuw vers drinkwater.”

“Uiteraard is het belangrijk dat het water op een hygiënische manier hergebruikt wordt. Dit doen we door het water voor hergebruik steeds te filteren en pasteuriseren, waardoor het schoon en veilig is. Zo bevat het systeem een microscopische filter, die chloor en zeep verwijdert. Hitte pasteurisatie zorgt ervoor dat alle bacteriën in het water worden gedood. Verder is de oplossing betaalbaar, waardoor het voor miljarden mensen toegankelijk wordt. Bovendien heeft de douche een aantal aantrekkelijke functies. Zo begint de douche direct warm, raakt het warme water nooit op en kun je de douche met een afstandsbieding aan of uit zetten.”

“Bekijk hieronder de pitch die ik heb gehouden voor de Green Challenge, die ervoor zorgde dat mijn douche niet langer slechts een creatief en groen idee is, maar daadwerkelijk op de markt wordt gebracht.”

Ontwikkeling van het product

“Het prijzengeld van 500.000 euro heeft mij in staat gesteld al mijn tijd te besteden aan het ontwikkelen van het product. Ik heb twee ingenieurs in dienst genomen die mij hierbij ondersteunen. Bovendien beschik ik nu over een professionele ruimte en hebben we een volledig functionerend prototype gebouwd. Tijdens dit proces zijn we tegen een aantal uitdagingen aangelopen. Hoe kunnen we bijvoorbeeld verzekeren dat de douche nooit droogstaat en het systeem altijd volledig van het gebruikte douchewater is gezuiverd? Het oplossen van deze problemen is een kwestie van het begrijpen van de oorzaken en het proberen van verschillende oplossingen tot er eentje werkt. Ik heb veel geluk gehad met één van mijn ingenieurs Neil. Hij is een absolute genie in het omzetten van een idee naar de werkelijkheid. Hij heeft prototypes gebouwd voor medische bedrijven, formule 1 bedrijven en het leger. Zijn kennis van materialen en technieken voor prototyping is ongelooflijk.”

“Het systeem waarop de douche werkt, is inmiddels gepatenteerd. Hiervoor hebben we de hulp ingeschakeld van advocaten die hierin gespecialiseerd zijn. Octrooien en handelsmerken zijn zeer complexe dingen. Mijn advies aan iedereen die een product op de markt wil brengen is dan ook: schakel de hulp in van een expert die je alles uit kan leggen in “gewone-mensen-taal”, zodat je echt begrijpt wat er gebeurt.”

“In het afgelopen jaar hebben we honderden verzoeken van mensen en bedrijven gekregen, die ons product willen kopen zodra het verkrijgbaar is. Dit moment komt steeds dichterbij. Kort geleden hebben we een overeenkomst gesloten met een belangrijke Europese douchefabrikant. Dit biedt ons niet alleen toegang tot nog meer kennis, maar waarborgt tegelijkertijd dat we de douche daadwerkelijk in productie kunnen nemen en in minimaal twee landen gaan distribueren.”

Ook een briljant groen ondernemersplan? Tot en met 31 juli is het mogelijk plannen voor de 6e editie van de wedstrijd in te zenden.

Ook interessant:

Water verdelen in Zuid-Afrika met algoritmen uit Eindhoven
Wees zuinig op je biologische klok; die houdt je gezond
Efficiënter omgaan met onze energieslaven (deel 3)

Reageren via Facebook

Over Nick Christy