Groen, Groener, Supergroen! /reageer

Groen, Groener, Supergroen!

Ze zijn hoogopgeleid, bezitten een huis van meer dan een half miljoen dollar en zijn dol op alles wat met duurzaamheid te maken heeft: de Super Greenies. In de Verenigde Staten al langer een bekende doelgroep, maar ook Nederland lijkt eraan te moeten geloven. Verruilt de milieuactivist zijn hennep broek definitief voor biologisch kashmir?

Volgens het Amerikaanse marktonderzoekbureau Scarborough verdient de Super Greenie meer dan $150.000 per jaar, houdt van luxe artikelen als cosmetica, sierraden en dikke auto’s en is betrokken bij tenminste tien duurzame activiteiten (zie kader). De nieuwe doelgroep beslaat zo’n vijf procent van de markt en is vooralsnog te vinden in San Francisco, Seattle, Portland en San Diego.

De Super Greenie is het type dat in de hybride hummer een kilo organisch geteelde aardappels gaat halen in een gerecyclede boodschappentas bij de lokale boer.

De nieuwe doelgroep is misschien wel een voortvloeisel van de ecochic trend die enkele jaren geleden is op komen zetten. Ecochic is ontstaan in de modewereld en koppelt milieuvriendelijkheid aan hipheid. Het gaat hierbij niet alleen om de lage milieu-impact van dat wat je draagt, maar vooral om hoe het is geproduceerd, welk label er aanhangt en wat voor status het de koper geeft.

Ben jij een Super Greenie?

Als je tien van onderstaande acties kan afvinken dan ben je al een heel eind op weg om bij Nederlands groenste elite te horen.
1. Koop milieuvriendelijke schoonmaakproducten
2. Koop lokaal geteelde groente
3. Koop biologisch voedsel
4. Doneer geld en tijd aan duurzame initiatieven
5. Maak minder gebruik van de auto en gebruik alternatieve transportmanieren
6. Betaal meer voor duurzame producten en diensten
7. Heb het plan om een hybride auto aan te schaffen
8. Recycle elektronische producten
9. Recycle glas, kunststof en papier
10. Stem op politici om hun duurzaam beleid
11. Gebruik supermarkttassen van textiel of ander gerecycled materiaal
12. Gebruik energiezuinige verlichting
13. Gebruik minder water thuis
14. Gebruik oplaadbare batterijen

Maar nog veel belangrijker: Ecochic gaat niet uit van consuminderen, maar pleit juist voor het kopen van kleding zolang ze maar ‘groen’ zijn. Kopen zonder schuldgevoel dus! Intussen is deze modetrend uitgegroeid tot een levensstijl waarbij het kopen van het laatste hippe groene merkproduct, van de Cradle to Cradle schoenen van Adidas tot de hennep boodschappentassen van de Albert Heijn, belangrijk is.

Nuchterheid

Het lijkt erop dat Nederlandse producenten inspelen op duurzame behoefte van mensen met een hoog inkomen. Op de jaarlijks georganiseerde Miljonair Fair zijn bijvoorbeeld al diverse groene stands te vinden. De kans dat onze eigen Linda de Mol binnenkort gerekend kan worden tot de nieuwe doelgroep lijkt dus aanwezig. Al zou de naam van de doelgroep enigszins moeten worden aangepast gezien onze Oer-Hollandse nuchterheid: geen Super maar Greenie, dan doe je al gek genoeg.

Ook interessant:

Duurzaamheid volgens de drie P’s is onvoldoende
Dit zijn de grootste innovators van Nederland
Meer innovatie nodig om welvaart te behouden

Reageren via Facebook

Reacties

Over Thies Timmermans

Thies Timmermans (1979) studeerde in 2006 af aan de faculteit industrieel ontwerpen aan de Technische Universiteit in Delft. Tijdens zijn studie ging zijn interesse vooral uit naar het sociale aspect voor productontwerpen.

Thies is mede-eigenaar van het Amsterdamse ontwerpbureau IDEAL&CO. Als duurzaam productontwerper houdt hij zich bezig met mobiliteit, sociale innovatie en technische ontwerpen. Daarnaast schrijft hij voor diverse magazines over duurzaamheid en innovatie.

Meer informatie over zijn projecten en verhalen kun je vinden op zijn website [url=http://www.flo-design.nl]www.flo-design.nl.