Haal de krant door de relevantie-machine /3 reacties

Doelgroepen

Kranten zouden dergelijke diensten moeten opzetten voor verschillende doelgroepen. Voor ondernemers zijn hele andere nieuwsberichten relevant dan voor jonge gezinnen of voor gepensioneerden. Toch krijgen allemaal dezelfde krant. Via internet kun je makkelijk diversificeren naar behoefte.

Harde journalistiek

In deze aanpak is nog steeds ruimte voor het harde journalistieke werk. Het is in het belang van de doelgroep om feiten boven water te krijgen en eventueel verandering af te dwingen. Sterker nog, de onderwerpen kunnen door de community aangedragen worden. En daarmee draai je de agendazetting om: zoek uit wat de doelgroep wil weten in plaats van je eigen hobby’s na te jagen.

Redactie + technologie + community + partners

Voor zo’n aanpak zouden op de traditionele manier veel meer redacteuren nodig zijn. Dat is onbetaalbaar. De krant van morgen is daarom een combinatie van redactie + technologie + community + partners. Investeer niet in het overkloppen van ANP-berichten, maar in technologie die een deel van de informatieordening automatiseert zoals Google News doet, of Techmeme. Investeer ook in technologie waarmee lezers binnen een doelgroep zelf weer kleinere communities kunnen opzetten. Redacties zouden als een primus inter pares moeten waken over de kwaliteit van de discussies, daarbij ook weer geassisteerd door technologie. En werk op thema’s samen met gespecialiseerde partners om resources te delen en elkaars bereik te vergroten.

Betalen voor service

Mensen zijn op internet wel geneid tot het betalen voor diensten, niet voor content. Er wordt betaald voor iPhone apps, hosting, sms-jes, ringtones, relatieplanets en voor tal van andere onopvallende zaken die allemaal het karakter van een (onmisbare) dienst hebben. Zorg dat je de krant ook tot zo’n service transformeert.

Targeting

En door van de krant een informatiedienst te maken die veel beter aansluit op behoeften van mensen, kunnen adverteerders veel gerichter mensen benaderen zodat hun kans op succes groter wordt.

Deze post verscheen eerder op RethinkingMedia.nl.

Reageren via Facebook

Over Anton van Elburg

De afgelopen jaren heb ik (Anton van Elburg) me als media-professional op vele manieren met internet bemoeid. Bezoek mijn site aboutcontent.nl.