Nieuws/ Heeft Flipboard een businessmodel gevonden? /1 reactie

door: Rob van Leeuwen
over: internet, uitgeven, software, communicatie, businesstrends
op: 3 december 2010

Flipboard, maker van misschien wel de meest besproken applicatie voor de iPad, heeft een manier bedacht om geld te verdienen. Het Amerikaanse bedrijf heeft een raamwerk ontwikkeld waarin content kan worden gepresenteerd als een levensecht tijdschrift, inclusief paginagrote advertenties waar doorheen kan worden gebladerd. Flipboard is een test gestart met acht uitgevers en mediabureau OMD, om het nieuwe model uit te proberen.

In de huidige versie van Flipboard worden gebruikers doorverwezen naar een website als ze meer willen zien dan de korte intro die in de applicatie wordt getoond. In de nieuwe optie, Flipboard Pages gedoopt, worden de webpagina’s anders opgemaakt en in de vorm van een tijdschrift aan gebruikers gepresenteerd. Dat brengt nieuwe advertentiemogelijkheden met zich mee, zoals paginagrote advertenties tussen de verschillende artikelen in. Advertentieopbrengsten zullen worden gedeeld met de uitgevers. Aan OMD verbonden merken als Pepsi, Gatorade, Levi’s en GE doen mee aan de test.

“We geloven dat het tijdloze principe van print de social media ervaring kan verbeteren. Niet alleen door content beter te laten ontdekken, maar ook door content makkelijker leesbaar te maken”, aldus Flipboard-ceo Mike McCue. “Door met uitgevers samen te werken kunnen we webpagina’s als tijdschriftartikelen presenteren, zo lezers beter aan de merken van uitgevers binden en ruimte bieden voor nieuwe advertentiemogelijkheden.”

Gedurende de test werkt de nieuwe optie met op Twitter en Facebook gedeelde content van ABC News, All Things Digital, Bon Appetit, Lonely Planet, SB Nation, SF Chronicle, Uncrate en The Washington Post Magazine. Flipboard wil het tijdschriftraamwerk, dat is gebaseerd op HTML5, in de toekomst aan alle geïnteresseerden aanbieden, zodat iedereen webcontent in Flipboard kan laten omzetten in tijdschriftvorm.

Internetads zijn inefficiënt

Eerder dit jaar vertelde McCue nog aan tijdschrift Sprout dat het ontwikkelen van een businessmodel naar de toekomst was geschoven. “Het gaat ons nu vooral om de juiste gebruikservaring, en de samenwerking met de uitgevers. Daarna gaan we pas nadenken over inkomstenbronnen.”

Toen al vertelde de Nederlander Arthur van Hoff, die cto is bij Flipboard, dat een advertentiemodel “de duidelijke richting voor Flipboard“. Huidige internetadvertenties zijn inefficiënt en als voorbeeld gaf hij tijdschrift Vogue: iedereen wil betalen voor de versie met mooie advertenties in print, niemand wil betalen voor de online variant met lelijke reclame naast de artikelen. “Als je de ervaring van een advertentie in een magazine naar het web kan halen, dan gaat de prijs voor zo’n reclame-uiting omhoog.”

Reageren via Facebook